Friday, May 07, 2010

Kisah Asada Bersama Emaknya

Salam pembaca semua. Asada si jejaka hensem bawa cerita jadi penglipurlara. bukan cerita auta tapi benar belaka. kalau tak caya, tanyalah saya. hahaha..

masa tadika aku sungguh brutal. masuk tadika umur 4 tahun sampai la umur 6 tahun tetap di tadika yang sama. mak hantarkan, kadang-kadang ayah, kadang-kadang abang angkat. masa umur dah 5 tahun, aku rasa seolah-olah akulah senior. hanya aku orang lama di situ. pehh!

aku masuk tadika seawal 4 tahun sebab ikut kakak. bawak botol susu, tapi airnya sunquick orange. kadang-kadang milo susu mak bancuhkan. enjoy belajar n ramai kawan. part paling aku suka time makan bubur kacang. hehe..

umur 5 tahun, aku sudah jadi ketua escape dari kelas. tapi sekali tu je. dalam 5 orang ikut aku bermain di luar tadika. bila cikgu kejar, aku bawak diorang lari ke hujung kampung. sebelum masa balik, aku kembali ke tadika nak ambik beg tapi kena cekup dengan cikgu. aku nangis sebab kena tahan di belakang pintu. mak datang.. pujuk aku yang tengah nangis..

umur 6 tahun, kepala aku pecah gara-gara melanggar tiang di tengah rumah. tapi takde la teruk. kecik je lukanya. tak dapat mandi seperti biasa sebab kepala masih berbalut. mak mandikan..

umur 9 tahun, aku sekolah sesi petang. pagi tu aku keluar dengan mizi (kawan seangkatan) pegi main. jauh.. belum pernah pergi sejauh tu hanya berbasikal. basikal pulak basikal orang yang tumpang parking kat depan bengkel ayah. mak tak tau, ayah pun tak tau aku ambik basikal tu. hampir tengahari, basikal yang aku guna rosak. tak dapat di kayuh.. bijak punya langkah, tinggalkan je basikal tu di tepi jalan. balik dengan basikal yang mizi guna. adeh!

petang, tuan punya basikal mengadu basikal hilang. pekerja ayah bagitau yang aku guna basikal tu. kantoi.. orang tu mintak gantirugi.. mak marah giler.. terkejut bila dapat tau aku pergi sejauh tu. petang tu jugak mak pegi carik basikal tu ngan abah mizi. nasib baik jumpa..

mak sungguh tabah melayan karenah anaknya.. nakal jugak aku dulu ea.. belum masuk bab kena ikat kat tiang lagi ni. gara-gara main jauh-jauh la.. banyak kali gak kena ikat. hahaha..

dulu-dulu je nakal mak, sekarang tak lagi dah.. rindu la kat mak.. rindu jugak kat ayah.. semoga semua yang kat rumah tu sihat walafiat sentiasa.

mak ngan mak uda (isteri abang ayah) time hantar aku kat airport 2008.


SELAMAT HARI IBU UNTUK SEMUA IBU DI DUNIA..

"semoga pengorbanan ibu membesarkan kita dinilai oleh Allah SWT sebagai ibadah."

tiada lain yang membahagiakan ibu bapa melainkan melihat anak yang dididik menjadi orang yang berguna. janganlah kita mengecewakan harapan mereka..

28 comments:

ain fathihah fhm said...

nakalnya!
tapi takpa..orang cakap, budak kecik yg nakal, bila besar nanti bijak..

mungkin bukan nakal, tapi terlebih kreatif!

She said...

cute lil story.

kalau xnakal bukan budakbudak kan namenye.

have a nice day.

peace

(^_^)V

aien said...

wow.. kamu sgt nakal ya.. hehe
nsb bek la ibu kamu tak p anta umah org lain wat jd ank angkat... hik3
mom.. mmg sgt loving kn.. qem salam ur mom and said happy mothers dayz ya! hehe.. =)

anish said...

nice post ^^

happy mommy days :)

Ann said...

nakal rupanye, yg ptg bila besar jd org bguna

shazika said...

saya sayang emak saya

M a W a D D a H said...

salam...

nakal jugak kamu ye di kala budak hingusan..ahakss...*ketawa jahat*

tapikan ada satu perkara yang aku pelik dan curiga...kepala ko pecah gara-gara melanggar tiang tengah rumah...whatt??camner leh cantum balik erk...lalala..larikk...hikhik...

mak dan ayah la nur dalam kehidupan...jangan mempersiakan mereka sementara dia masih ada... :)

hentian said...

Salam kenal dan selamat Hari mak!

zella y said...

rindunya kat mama aku!!!

ILA HonEyBuNNy said...

Selamat hari ibu...;-)nakal2 pun mama ttp syg kn...he3

Anonymous said...

mane anak mak yg nakal sgt tu???



bwu smpt bkk lappy.. sedang mngrg esei ari ibu utk blog~



tp xnk blogwalk.. bia je tayah ade rg bce. keh2

s h a said...

hehe...boleyh tahan gak nakal taro ni dl ye...hehe...awalnyew masuk tadika...penuh ilmu kt dada dr tecit2 lg...bagus2...

LEMONADE said...

"...kepala aku pecah gara-gara melanggar tiang di tengah rumah..." uyoooo ingatkan pecah teruk tadi. mujur msh bernafas. =)

♥ shiMawar ♥ said...

mak ai..masa kecik2 kamu ni mmg kuat brjalan ke ape..?patut le bila beso, stdy pn jauh..huhu..

sahih! :D

♥ p a a n i ♥ said...

hahahaha nakal ko nih.

sarah shafie said...

kanak2 riang..hehe

|.a.r.i.e.z.a.| said...

ye ke skrg tak nakal? lalalala~

baincardin said...

Syukur alhamdulillah...akhirnya aku menjadi ayah! ^_^

syahira ariff said...

hahahaha
dulu pun aku pernah isi botol susu tue dengan air sirap beku
bila bawak kat sekolah,dia mencair dan rasa cam slurpee

*mak ko comel
beliau awet muda ek?
=]

pRouD2byAyA♥♥♥ said...

BULEY TAHAN JUGAK KEBUASAN ANDA MASA KECIK2 YE..MUEHEHEHE

Mr. Asada said...

ain fathihah :

wah.. ni kira puji la ni kan. hahaha..

waa.. ada org puji saya bijak. kehkehkeh..




gadis berstokin belang :

haa.. betul tu. kalau tak nakal bukan budak. tapi ape la?
jangan sampai menyusahkan orang sudeyh. err.. sy susahkan org x ea? hihi :P



aien Raz :

hahaha.. takde la nakal benor. sikit je nakal tu. lebihnya banyak sopan santun. hihi :P




anish :

tQ sudi datang.. selamat hari ibu gak utk bakal ibu. hihi :P




Ann :

hihi.. harap2 dapat la saya ni jadi orang yang berguna. eh? sekarang ni saya masih belum berguna ke? errkk!!





shazika :

saya pun sayang emak saya!! ^_^




Mawaddah :

hahaha.. bawak pegi klinik, doktor tu cantumkan balik. nasib baik la dapat cantumkan.. isk!
kamu nak larik ke mana tu? siam? hihi :P

Mr. Asada said...

insan Marhaen :

salam kenal juga.. ^_^
selamat hari ibu.. err.. untuk ibu kamOo.. hee :P




zella Y :

aku pun rindu giler kat mak aku. lama seyh x jumpa.. huk!





honeyBunny :

haa.. tetap sayang. kalau tak sayang leh buang kat tong sampah. errkk!!! alhamdulillah mak saya x kejam.. masih la saya hidup sampai skrg..





maCy :

err.. dia takde kat sini. mybe dah larik kot.. hihi :P

ye la tu cakap biarla takde org baca. tapi dalam ati "nape asada x datang ni".. kan.. kan.. lalala~





shee :

isk.. xde la nakal benor. sikit je..
awal masuk tadika tu yg buat ilmu melebih2 sampai ajak orang escape kelas time tadika. hihi :P




lemonade :

alhamdulillah. masih lagi bernafas. kalau tak, takde la keluar entry ni. hahaha..

Mr. Asada said...

shimawar :

mmg kuat giler merayap. huhu.. sekarang ni hobi still merayap lagi. janji x buat jahat. hehe :P





paani :

hehe.. xde la nakal. kreatif je. lalala~





sarah shafie :

sangat periang!! nak join tak keriangan ni? hahaha...





arieza :

ye.. tak nakal dah. sekarang dah jadi remaja baik. eh?? belia ke remaja ea? errkk!!!





baincardin :

tahniah ye.. selamat hari ibu untuk puan myra kamOo.. heee :)





shahira ariff :

pehh.. kamOo lebih advance! bawak sirap beku.. tak ke basah kalau letak tepi beg..huhu..
tapi sungguh best kalau tengah haus2 dalam kelas.. hihi :P

tQ.. beliau tidak awet muda. cuma suka tersenyum saja.. heee :P





pRoud2Be YaYa :

pehh.. lagi dahsyat bahasa ni. kebuasan!! hahahaha..
nasib baik x sebuas harimau lagi nih.. kalau camtu confirm kena masuk sangkar terus, x main ikat-ikat lagi dah.. hihi :P

Anonymous said...

maCy ase na larik laju2 sebab tnsen dgn kate2 itu..hahaha

N@zihah said...

Haha,mencuit hati la zaman budak2 kamu.

adie said...

belakang rumah aku ade bukit.kalu nak naik bukit,kena sembunyi².kalu mak aku tau aku naik bukit,siap aa.huhu

SehahNazri said...

amboiiii...nakalye cik asada dulu..hehe

NADIA RAJAMI said...

pembuka kata nya lok.. kdak pantun.. hehe