Saturday, April 24, 2010

Kisah Berkaraoke Di Dapur Dapat Kawen Org Berumur.

Member aku kawen bulan Mac lepas. aku x dapat dtg. waaa~ dulu pernah sembang pasal jodoh masing2. skali dia gak yg kawen dlu. uhh! aku bile lagi? err..
[yg ni bukan kawen ngn org yg berumur ea]


Selalu kita dengar ibu-ibu bapak-bapak pesan kat anak dara diorang supaya tak menyanyi time masak kat dapur. kalau buat megi di bilik cmna? kalau nyanyi time tgu air mendidih?

Citer Zaman Moden.

milah : [nyanyi2] ~ kau datang bagaikan mimpi ~ kau hadir takku sedari ~ lalala~

bapak : "milah.. jangan berkaraoke time masak di dapur tu. kang kamu kawen ngan org tua."

milah : "takpe pak, asalkan banyak reta. leh beli BMW n banglo sebijik utk bapak nti."

bapak : "menjawab plak ko ea.."


apakah kesinambungan dari tegahan ni sebenarnya? ada tak sape2 yg dlu minat nyanyi2 kat dapur yg dah kawen? cmna? dpt yg berumur ke yg mmg kekasih hati? erkk!

adakah dulu-dulu pernah terjadi seorang gadis yg suka nyanyi2 di dapur pastu kawen ngn org yg jauh berumur dari dia? hurmm..

meh layan citer ni.. Citer Zaman Dahulu Kala.

tersebutlah kisah dahulu kala, adapun mak jah dan melati tinggal di hujung kampung. adapun si melati amat gemar menyanyi di dapur.

maka tersebutlah pada suatu hari di kala suara melati mendayu-dayu menyanyi-kan lagu keroncong sambil menari poco-poco, adapun di tangan melati kuali hitam dan sudip kayu sedang menumis bawang. maka telah lalu si tua kaya memandu merz.

arakian tertarik-lah perhatian si tua kaya akan ke-lunak-kan suara melati yang mendayu-dayu sambil hidungnya mencium bau bawang ditumis.

maka dengan sepantasnya si tua kaya menekan brek merz-nya lalu berhenti di depan mak jah yang lupa pulak nak bagitau kat pembaca mak jah sedang menyapu di luar rumah.

si tua kaya : siapakah gerangan yang menyanyi ini?

mak jah : adapun yang menyanyi itu anak saya orang tua. kenapa pula di tanya?

si tua kaya : ohh.. adapun saya membawa pesan, janganlah dibiar akan anak itu menyanyi di dapur kerna nanti akan kawen dengan orang tua. adapun pesan ini dari orang yang dulu lebih kala dari zaman kita ni.

mak jah : kamukah orang tua itu wahai orang tua? lekas-lekaslah hantar rombongan-nya.

[cerita ini hanya rekaan]

cmna kalau laki lak yg masak kat dapur n nyanyi? [err.. td aku nyanyi time masak! haha..]

uhh! aku masih lagi mencari kesinambungan dari tegahan ni.. hurmm..

walau apapun.. semoga anda semua dapat menemui jodoh pilihan hati masing2 n berbahagia selamanya.. heee :)

25 comments:

M a W a D D a H said...

kalau laki yang nyanyi, dapat perempuan tua gak kot...wahaha...

zulaikha said...

kalau menyangi depan laptop xpe kan?? (xde kaitan. haha.)

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

selalu gak nyanyi mase kat dapur...tapi sampai sekarang lom kawen pon lagik....haishhh...xmo nyanyi lagi la...kang xkawen..haha...(xde kene mengena tol lah, dorang tak bagi nyanyi kat dapur takut makanan yang dimasak tu hangus jer..bukan pe pon kan..kan..kan,..?

Jard The Great said...

kalau kawen duda camna?

amirah said...

xyah percaya sangat...

enjelinajolipit said...

tokti suke nyanyi kat dapo kot ehhh??? opS!

tot tot kecik said...

salam..
wah pattla sggh blog smbl nyanyi2..
sal nyanyi kawen laki tuo ni, no komen..cbe tya org2 tue..sbb xnah lak pasn sy nah nyanyi ke x kt dapr..hurmm thinking..

ASaDa RyutaRo said...

hahaha... jangan la percaya..

act aku tgh cari kesinambungan dari tegahan ni. bukan pasal pecaya kawen tua..

adeh!

LUKISAN PENA said...

kalau nyanyi dlm bilik air mcm mana pulak ar?

Sirap Manis said...

hehe, i tak nyanyi kat dapor pon tp kadang2 terhangit gak ikan yg digoreng gara-gara bz berSMS @ gayut di talipon.. maka, pastikan anda tidak meninggalkan ikan yg sedang digoreng di kuali...:)

Sirap Manis said...
This comment has been removed by the author.
.zulaikhabukanpenggoda. said...

adapun tulisannye sgtlah klasik. dan sukar utk difahami. arakian sekian. hihi.

✖sLap mE pLz!™✖ said...

seswai la dgn entry baru ak hahak

♥ shiMawar ♥ said...

erm..selamba jek aku selalu menyanyi kt dapur..biasanye time cuci pinggan le..sbb boring tengok pinggan tu..biasa time nyanyi, aku akn pause sekejap n paling kat mak aku sambil brtanya begini :

"mak..klu nyanyi kt dapur, kawen dgn org tua ke..?"

mak aku akan jawab begini :

"masuk ni dah 189 kali kau tanya..klu nak sangat kawen dgn org tua, gi le sana.." (sambil wat muka fedup tahap gaban)

oh!

rossoneri said...

ada yang cakap nyanyi kat dapur tuh kahwin lambat, ada yg ckp kawin dgn org tua..tp kalau yang tua itu hot macam cannavaro ke, inzaghi ke, apa salahnya...hakhakhak

°° ♥ p a A n i ♥ °° said...

hahahah tu larangan org tua jee.. sbb xmanis la anak dara menyanyi kt dapo kan?

baincardin said...

Jom layan E Series...(tgh berangan nih..hehe) ^_^'

NichKhun said...

hahaha rekaan je ke asada ryutaro?
orang baru nak percaye ney..
haahahhha sengal ah !

zella y said...

aku slalu je nyanyi kat dapur...

mane la org tu yg hensem2 lg kaya mcm dato' najib nak pinang aku ni?? penat dh aku nyanyi ni hahahhaha

helena's said...

asada nanyi lagu apa?carik jodoh ek?hahaahaha

Iznie said...

best apa dapat laki yang lebih tua....takkan nak yang muda2 lagi dari pompuan kot?? hehehe

.aira. said...

haha kiut,
takpe t nenek tue nek bugatti datang stop depan rumah,

best2 ;)

ayie said...

hehe..nyanyi je.
org tua dulu ckp cmtu sebab takut ank daranya masak sampai hangus nasi tu sebab leka nyanyi :)

aQmar said...

oohh..hihihi... :)

itulah..org tua ada berpesan.. dot dot..
oohh..itulah opah kau cakap... jgn... nanti ..dot dot..
e eh..jgn buat itu..nanti jadi dot dot...

hhihi..itu petikan kata2 mak/makcik/opah/ ayah...dll yg seantara dgnnya... sbnarnya itu sume adalah pantang larang melayu dahulu.. semua tu utk mengelakkan kita dr buat sesuatu yg tak molek bg org dulu2...

contoh..jgn makan byk tempat..nanti kau kawen byk.. apekah??.. nak kawen byk ke hapa..sorang pun belum tentu jadi..ye tak???
sbnarnya utk elak bersepah di byk tempat..kalau mkn setempat..senanglah utk di lap.. hahaha..

contoh... jgn duduk di tangga..nnti lambat dipinang... apekah???.. sbnarnya mengelakan anak dara duduk berlepak2 bermalasan di tangga..mengumpat membuang masa..lebih baik buat kerja berfaedah, ye tak.. kalau org keliling tgk nmpak mcm pemalas..dah mmglah lambat dipinang... ahaha.. tp skrg ni dh tak valid sbb org yg pinang bukan tentunya jiran di sebelah umah..haha..

contoh : jgn menyanyi di dapur..nnti dpt suami tua.. apekah??.. agak2nya siti nurhaliza tu menyanyi tak kat dapur, dia dpt Dato'K ??..
ohh..sbnarnya mengelakkan terlalu syik menyanyi..sampai hangit makanan di kuali / periuk..

ahahha..byk lagi..kalau ditulis tak habis2... kesimpulannya..suatu larangannya..ada hikmah/kiasan disebaliknya... apa salah diikuti selagi logik dan bersesuaian dgn zaman...hihihihi..

Norshim Hashim said...

setuju gan pendapat aqmar..setiap pantang larang org dahulu adelah untuk kebaikan org itu sendiri..
semua pantang larang 2 adelah strategi untuk menakutkan mereka je..hehee