Monday, June 07, 2010

Jangan Over Percaya!!

Salam mesra semua. semoga sehat walafiat sentiasa. dah sehat, jangan pula tak jaga kesihatan. karang sakit senang datang.

Kali ni asada si jejaka baik hati mau kongsi kisah benar. aku agak terkejut dengan kisah ini. tidak sangka kebahagiaan yang begitu sempurna pada pandangan aku tu musnah begitu saja. semoga cerita ini menjadi pengajaran kepada kita semua. tak kira lah, lelaki atau perempuan. ini kisah tentang kepercayaan dan musnahnya kepercayaan.

Kisah seorang gadis kecil molek yang dilamun cinta seorang jejaka. cintanya bermula dengan bahagia secara rahsia walaupun mulut orang mengata sana-sini. pertengahan juga bahagia setelah memperkenalkan sang lelaki kepada semua kenalan. pasangan itulah paling bahagia dari cerita-cerita si gadis. namun secara tiba-tiba punah! sekarang, hanya tinggal kesedihan dan sejarah.

Bukan kisah cintanya yang aku nak ceritakan. tapi kisah keyakinan dan kepercayaan yang berlebih diberikan kepada sang lelaki. aku tidak tahu siapa jahat. papa jahat? mama jahat? atau orang ketiga yang jahat? sendiri fikirlah..

Sang lelaki ingin memulakan perniagaan. yakin dengan kewujudan sang lelaki, gadis itu meminjamkan wangnya. jumlah sangat besar bagi seorang pelajar yang masih belum punya gaji. duit untuk pengajian dipinjamkan. perniagaan maju namun wang belum dikembalikan. mungkin kerana nak 'santai' sahaja. sang lelaki kan bakal jadi suami. pernah pula menyebut pasal lamaran nak kawen.

Tapi segalanya musnah! sang lelaki berpacaran dengan perempuan lain. perempuan baru yang muncul tu rasanya dah tau si lelaki punya kekasih. adeh! dalam kesibukan exam si gadis dapat tahu benda ni dengan bukti-bukti kukuh. kesian mengenang nasib si gadis. harapannya berkecai. si gadis mungkin risau dengan wang yang dipinjam belum dipulangkan. bukan setakat itu, pengajian juga tergendala. sayang kan..

Ini bukan kisah gossip artis. cuma sebagai peringatan bersama. jangan terlalu yakin dan percaya yang melampau sehingga memusnahkan diri. peringatan juga.. plz lah!! jangan mempermainkan perasaan orang laen. jangan ambik kesempatan atas kepercayaan orang.

Sungguh sayang pengajian si gadis yang tergendala.. semoga suatu hari nanti akan bertemu juga dengan pasangan terbaek untuk dirinya..

**Bercakap pasal pasangan.. aku bila la agaknya akan berkawen.. hahaha..

gambar tiada kaitan dengan entry.. hehe..

nota kaki :
alang-alang ni.. mau ajak anda join CONTEST GAMBAR BEST by asada.. hadiah dari egypt untuk dimenangi~ (^^,)

58 comments:

-NiD's- said...

AWAS....jangan mudah percaya...
zaman la mcm-mcm bolew jadik...

to asada:: don worry, JODOH PERTEMUan ALLAh aturkan....cuma yg pasti teruskan berdoa dan berusaha moga bertemu Jodoh dengan wanita soLEhah.insya'aLLAH

princeduyong said...

percaya seadanya...tunjang dlm perhubungan

sarah shafie said...

huhu..prnah alami benda yg same..agk teruk tp jdkn pngalaman lah..tk nk prcye kn org 100% lg dh..

Aini said...

Wah jhatnye lelaki tu... kesian si perempuan. Lembut perempuan selalu dijadikan kelemahan untuk di tindas oleh lelaki.

.: Keyri + Atiqah:. said...

kalau kawin jgn lupa ajak org mesir jgk! hihihi

konfem sampai. ^^

sHi Ma said...

Perempuan mmg selalu dijadikan mangsa.. nape kaum hawa nie terlalu lemah... itu belum dikira hal2 lain yg sang lelaki laku kan.... sgt2 kesian... hope xakan jadi pada diriku yg sgt lemah ini...

asada : wah nk kawen yek... tggu seru mu akan smpi jua... insyaALLAH...

AiDa AzRyN said...

eit,gambo dia pun selit.. ;p

ASaDa RyutaRo said...

-NiD's- :

betul sangat.. kena sentiasa beringat. tQ.. semoga usaha untuk bertemu jodoh tu berhasil (^^,)



princeduyong :

yezza.. kepercayaan mmg tunjang dalam pehubungan. wlupun cmtu, kena berpada-pada jugak. =)



Sarah Shafie :

olahai.. sian lak dgr. lepas ni kena sentiasa berpada-pada.. =)

.Am-OH-Am. said...

asada : cari la jodoh dkt bumi anbia tu.
heee~

ASaDa RyutaRo said...

Aini :

entahlah.. xtau nak kata sape jahat. sbb tu kena berhati2 supaya tak menjadi mangsa tindasan. uh..



Keyri + Atikah :

hahaha.. lom tau bila nak kawen ni. klu kawen mesti kena umum kat sini =)



Shi Ma :

yeah.. sama-sama berwaspada. hope tak terkena jugak pada diri sendiri (^^,)
**sdg menunggu seru kawen.. hihi :P




AiDa AzRyN :

hahaha.. gambar penyeri post tu. hihi (^^,)

maCy said...

awas! maCy baek2 xde smpi bab kasi duet ke ape..
tp er.. bab topup 2 bse..adeh

jap2.. asada mo kawen?
maCy cop jd pengapit!
knduri dekat dgn uma maCy ea sng na dtg~ lalala~

s h e e said...

huhuh...kesiannyew pada si gadis itu...

hurm...setuju2...x boleh terlalu percaya pada seseorang...x boleh juge terlalu sayang pg seseorang...

s h e e said...

taro...nanti kawin jgn lupe jemput ye...lalala...

Kim said...

huu ade ke org yg tergamak tipu duit orang cani. tak fikir ke kesian ke apa. haha tapi kim pun byk bg org pinjam duit. n ada yg wat2 tataw je. tp kim tk reti nak minta kat org2 tu sume! ha ha.

ASaDa RyutaRo said...

Am-oH-Am :

hohoho~ cam tak sanggup je nak ambik dari kalangan org sini =P



maCy :

hahaha... topup biasa ea? emm. macy, nak topup gak, leh?

boleh je buat kat rumah macy.. sponsor ea.. lalala~



shee :

sayang sangat2 tu takper.. janji jangan over bagi muka..

hoOo.. jemput la datang nti ea. err.. tp lom confirm lagi ni. hahaha



Kim :

eik kim, xkan x nak mintak? mana tau org tu lupa.. utang bawak ke mati tu..

NichKhun said...

hahaha asada ! belaja abes2 dulu eh.. pastu baru kawen.. hakhakhak
asada xngayat ke makwe egypt sorang? heeeee

sI tEDI said...

erhm..

kenapa mudah percaya dan terpedaya. di akhirnya diri sendiri yg merana

.:iz-AnN a.k.a cOmOt:. said...

awas...jangan terpedaya dengan gambar...bleh gitu...hehehe...

bila asada nak balik mesia ni ...

Ann said...

minah2 arab kan lawa2...pilih lah :)

.::WaNiE::. said...

Huh kalau bab duit mmg janganla pecaya

manusia zmn skrg will do anything for money

jgn la bagi duit senang2 kt org

nasikputeh said...

mujur ade lagi org baik dlm dunia ni.. tapi di sia2kan pulak..

Kim said...

ye dh mcm hint2, minta sekali lepas tu dia cakap nk byr hutang org len dulu. pastu minta lagi dia ckp nanti. tapi dh dekat setahun lebih dah. huu takkan nk minta lagi.

rossoneri said...

hmmm kalau pasal duit ni xyah lah percaya kat orang...

cemomoi said...

siannn.. dah banyak kali kasi tau, dengar cakap orang tua-tua, kata s.m. salim

khairul_bariyyah said...

maCy: kawen teros ngan maCy la.. senang maCy nak g an..meh org jd pengapit meh.. =D

asada: gambar xde kaitan dgn entri.. tp,macam ada kaitan dgn ayat2 terakhir.. kinda "aku dah cukup ensem nih, nape la x kawen2 lagi?" kidding~~ =P

ASaDa RyutaRo said...

NichKhun :

isk.. belajar ni takkan pernah hbs. err.. lom pernah lagi try mengorat. hahaha (^^,)



sI tEDI :

hurm.. tu la silapnya. hope tidak akan berulang lagi..



iZ-Ann aka cOmOt :

hahahaha.. gambar tu takde kaitan. lalala~



Ann :

setakat ni belum lagi berkenan ngn awek arab. tp siyes! mmg lawa.. hahaha (^^,)

ASaDa RyutaRo said...

Wanie :

dah terlepas bagi kot. entah la.. hope takkan berulang.
sama-sama beringat~



nasikputeh :

hohoho~ ada baik, ada buruk.. pilih yang baik. ngee~
err.. asada org baik. lalala~



Kim :

mak aih.. kena ingatkan balik tu. ke mmg dia langsung taknak bayar dah?
gtau kat dia.. utang bawak ke mati..

ASaDa RyutaRo said...

rossoneri :

tu lah.. mmg terkejut sangat pasal kes duet ni. isk! sama2 beringat n berhati2 dalam buat tindakan..



cemomoi :

pasal dgr sangat cakap la tu kot jadi kes ni. hurm.. ada betul jugak tu kata s.m salim.. hahaha.. tp jgn la sampai menurut je tak tentu hala..




khairul_Bariyyah :

hahaha.. kalau macy baca ni mesti tergelak besar. takdenya macy nak. macy dh cop jd pengapit dlu dah. haha..

cett.. memandai buat dialog ea. hahaha.. act nk gtau diri masih lonely.. lalala~ (^^,)

HonEyBuNNy said...

btol2 setuju.....jgn terllau pecaya sgt...bila dah knl btol2 n hati budi baru pecaya...tp ila dlu....5 tahun bercinta n 4 tahun di madukan...uhuhuuh...xtahu....itu la..terllau pecaya XBF sgt..huuh

maisyara Pot! Pot! said...

aku pn tk tahu nk salah kn siapa. lelaki or pmpuan. skng sama je, laki pmpuan pun dh mcm satan! hahaha xD



*oit! mulot aku over gitu. hahaha.. :P

iemaZAIMAH said...

eiii...jgn la pcaye org sgt..org2 zaman skg ni sgt2 ssh nk dipercayai..lebih2 lg psl duit..adik beradik pun ssh nk cye apatah lg org yg belum ad apa2 ikatan..tu la..syg tak bertampat..kn dh terkena..aishh

reen_sofee said...

pompuan memang senang nak caye!
syg sket mule nak caye!
hahaha
gamba tuh penting tuh!
huhuhuh

zai said...

selalu sangat dgr cerita perempuan kena tipu sebab over percaya dgn lelaki.
mintak2 dijauhkan.

adakah kamo bersedia dgn komitment?haha. sabaw asada umor 23, nanti2 dtg la jodoh kamu tu

BaBy said...

saje nak dtg semak.. :P

hanie@nisya said...

tak suka la org ketiga, keempat kelima nih huh!!!

♥SYAFIQAH ♥ said...

yup yup sngt setuju..jgn over percaya :))

gelarezz said...

haish..janganla senang sangat percaya dengan org yang takde ikatan langsung..
kalau dah jadi suami ke, oke la jugak nak bagi pinjam banyak..
kalau stakat boipren2 tu tak payahlaa..

wahh..dah tak sabar nak kawin ke?ahahaha

CiK QiQi said...

xbek sungguh amik kesempatan kt org len..kena kt btg idung sndri bru tau kot rasenye..kn3..

hehehe...asada...jgn lmbt2..bnda yg elok bek dicepat2 kn^_^

si[jari] telunjuk said...

percayalahhhhhhhhhh......
:
:
:
:
:
:
:
:
Menyanyangi tak semestinya memiliki

@ien_R@z said...

hmm... tiba2 tak tau nk komen pe.. hehe

pepon.. moga asada cepat kawin.. amiin... ^___^

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

oit...oitt..jangan nak menggatal kawen2 pulak eh..p habis kan belaja dulu..carik keje pastu ekonomi dah stabil baru pk nak kawen okeh..hehe

Idalara said...

jgn meletak kepercayaan 100% pada org yg kita cintai..cukuplah hnya 50% sahaja..

kerana bercinta tk semestinya berakhir hingga ke jinjang pelamin.

'AQILAH said...

kesian...harap gadis tu kuat...

j0j0_bdiN@ said...

ko dah lengkap semua, duit ada, rumah ada, kereta ada, kerja ada baru fikir kawin wahai asada~
haha~

Yang ni la yang aku lemah bila dah bukak citer pasal pompuan yang bernasib begini~
pompuan tu salah dia:
1.Percaya lelaki
2.Tak kuat dan lemah semangat.
3.Terlalu ikot perasaan~

Kalau aku jadi cm de~Tak tau la~~~

Asyraf Hamasaki said...

ermmm takper ramai dah coment aku tumpang letak nama jer ;-p

Ery Farieha said...

hurm tu laa.
xleh nak percaye sgt.
nnt sendiri merana.

ehem2
asada ni single ke?
wakakakaak

cikCEPET said...

alaa cian nyep kt gel tuh...
huhueww pape pown pringatan tuh tuk diri snirik jugax...

:))

syahira ariff said...

takutnyer kalau bertemu lelaki mcm nie
mintak jauh
duusshh dusshhh
selalunya kalau aniaya seseorang,kemajuan yang dia kecapi tak akan bertahan

nanti asada kawen nanti,kenduri asada buat menu nasi bukhari yer
hak hak hak

iyllienaz said...

hmm..now ni, senang cerita, tak payah percaya pada sesiapa pun..pengalaman buatkan hati saya keras..

mR.sYaH said...

tulah.. kahwin je terus.. xyah nak bercinta2.. sebab benda tu xpasti.. bkn xboleh bercinta lepas kahwinkan..

helena's said...

asada..kes tu lebih kurang macam saya penah alami..sedih?Allah saja yang tahu,,

tapi positif je kan..

nak join contest tu..nak belek album!hehee

syAzAnA said...

emm. betul2. jangan percaya sangat n jgn terlampau syang. parahh woo lau terlampau sygs. jiwa yg merana nnt. kalau nak dekat exam, pasangan buat hal, kan naya tuh. betul x?

¶A.K.I¶ said...

pengajaran yang terbaek...

natsumiDyla said...

huisshhhh. takut bila dapat laki cmnih. takut jugak tiba2 terpercaya dkt org yg salah. bukan kes cintan cintun je, kadang2 kawan sendiri pun tikam belakang.

Aidi-Safuan said...

asada si jejaka baik hati? doubt that! :P

Asyraf Hamasaki said...

Korang semua

Nah tip nak carik jodoh
"Petua"

http://asyrafhamasaki.blogspot.com/2010/05/10-petua-mendapatkan-pasangan-o.html

stuck said...

sng kate...
kne pndai jga diri sndiri..
hee...=))

hans said...

betul2
adik beradik pun skrg xboleh nak percaya 100% apatah lagi orang luar