Thursday, April 22, 2010

Empat Golongan Orang Yang Perlu Anda Tahu

Di saat insan lain bertebaran mencari rezeki,
mencari pengetahuan mengenal diri,
di manakah anda?

Di saat insan lain berjuang mencari keredhaan Ilahi,
menginsafi kesalahan diri,
di manakah anda?

masih terbaring di tepi pantai diulit mimpi fantasi dunia?


Golongan Pertama :
  • Orang yang berpengetahuan dan dia tahu bahawasanya dia tahu! golongan bijaksana. sentiasa bertindak bukan saja untuk diri, malah untuk orang di sekelilingnya. siyes orang ni hebat..

Golongan Kedua :
  • Orang yang berpengetahuan akan tetapi dia tidak sedar yang dia sebenarnya tahu. kekadang dia wat tak tau je. berpura-pura tidak tahu. plz lah.. bertanggungjawab la weh!

Golongan Ketiga :
  • Orang yang tidak berpengetahuan tetapi berusaha untuk mengetahui apa yang dia tidak ketahui. tabik spring ngn org yang camni. chaiyok!

Golongan Keempat :
  • Orang yang tidak berpengetahuan tetapi tetap tidak mahu berusaha untuk mengambil iktibar dan pengajaran. stay je kat tempat tu, x nak memajukan diri. adoi2.. cmna ni?!

so, kat mana tempat korang? ye ke korang kat golongan yang pertama? ke korang kat golongan kedua yang hampeh tu?

berwaspadalah jika anda d golongan keempat. cepat2 la masukkan diri kat golongan ketiga.

meh aku bagi lagi kata semangat..

"Timun di tangan tuan, pisau pun di tangan tuan, kalau dihiris nipis, nipislah jadinya. kalau dihiris tebal, teballah jadinya. kalau terhiris tangan, lukalah padahnya"

16 comments:

kanip mito san said...

bagus la... dapat buka minda ramai orang

budakhitam said...

macam best je jadi golongan keempat..kah3

BaBy said...

thumb up.. :P

miNt said...

kalau timun itu dimakan begitu saja,
kesianlah timun.






hahahaha..;DD

ak golongan pertama dan ke-3.
hahahahaktuih..;DD

si[jari] telunjuk said...

nak jadi golongan ke-3... learning is on going process.. never stop learning.....

~~~~~mekasih~~~~~

si[jari] telunjuk said...
This comment has been removed by the author.
zella y said...

try utk menjadi yg lebih baik setiap hari...

nasikputeh said...

pisau di tangan saya,
tapi timun saya tak ada.

hehe.

saya terlalu naif utk masuk dlm golongn ke 3..

¶A.K.I¶ said...

heh sejak bl lak ko berpantun ni beb?? hehehe...
































owhh.. ad nyanyi dlm belog aku kah?? ngapa in x kua sorenye?! huhuhu

Mario said...

n3 yg baik...thanks

|arieza| said...

:) mau jd golongan pertama huhuhuhu..

Solehah said...

ya btl tu..racik timun halus2, jangan pisau terkena tangan..hehe..

tanak la jadi golongan yang x bg manfaat kat org..kita dah dipilih jadi khalifah kat muka bumi ni. jadi tanggungjawab kita utk memberi manfaat seluruhnya (manusia,binatang, tumbuhan,)..Tapi yang penting, jangan sampai kita kufur dan tersasar dr Nya.

°° ♥ p a A n i ♥ °° said...

wahhhh...

maCy said...

asada dgn entry berilmunya..

da tahu tp thx sbb engtkn blk..

zaizax said...

kalo takde dlm list camna neh?

cik eykameow :) said...

pergh takde kata2 yg best selain kata2 kt entry ni.

*semangat terus!!!