Wednesday, June 09, 2010

Kalau Sudah Jodoh

Ini kisah Asada yang hensem. kisah dua hati yang telah lama terpisah tanpa khabar berita tetapi akhirnya bersama jugak. yezza.. kalau sudah jodoh..

KLIA malam tu seperti biasa. ramai orang lalu lalang. penat weh 10 jam dalam flight. tapi excited menenggelamkan semua penat tu. 4 tahun tidak kembali ke tanah air. memang tak sabar benar nak jumpa orang tersayang.

Aku tinggal sementara bersama pak anjang di subang sebelum tarikh flight ke sarawak lagi seminggu. pak anjang pun bizi seminggu tu, tak dapat nak temankan aku kat rumah. so aku bagitau kat pak anjang aku nak jalan-jalan. mungkin ke Seremban. pak anjang ok kan je.

Niat aku hanya satu. nak jumpa nadhira (bukan nama sebenar). 4 tahun tak jumpa tanpa khabar berita. memang sengaja tak hantar berita sesama sendiri. aku mengharapkan cinta nadhira terhadap aku juga kekal segar dalam hatinya. hanya mengharapkan kuasa jodoh menemukan kami semula.

Mengimbau kenangan silam. aku dan nadhira sepasang kekasih bahagia. namun aku mengambil keputusan untuk menghentikan hubungan cinta terlarang. ya, tiada istilah couple dalam islam melainkan hanya hubungan akad nikah antara adam dan hawa.

Semasa hangat bercouple dulu sememangnya selalu bersembang di telefon. chatting berjam-jam. terkadang aku lalai. akhirnya aku mengambil jalan yang aku harapkan mendapat redha Ilahi. namun silap aku, tidak pernah aku katakan sebab sebenar aku menghentikan hubungan di tengah jalan setelah 3 tahun bersama nadhira. cuma aku simpan cinta itu kemas di dalam hati untuk aku lamarkan suatu hari nanti. dan sekarang, aku telah sedia untuk pikul tanggungjawab sebagai seorang suami. aku yakin, sekiranya memang jodoh aku dan dia. tiada apa lagi boleh menghalangnya melainkan kuasa Allah SWT.

Pagi tu cerah. seolah-olah ceria mengiringi perjalanan aku ke seremban. kepala masih runsing gak, nak terus ke rumah nadhira ke call dulu. aku ambik keputusan untuk call je dulu. karang aku terjah-terjah kat rumah, orang takde, naya gak kan.

Nadhira terkejut bila aku bagitau sape yang call. ringkas je jawapan aku. "ni asada.". tapi aku dapat rasa nadhira terkejut. lalu terus tanya aku kat mana. tambah terkejut bila aku kata dah ada kat seremban. nadhira datang ambik aku kat stesen monorail ke rumahnya. mak dan abah dia pun terkejut dengan kehadiran aku. masa couple dulu aku sangat rapat dengan family nadhira ni.

Duduk bersama di ruang tamu. bermacam soalan ditanya kat aku. bila sampai dari egypt? cuti ke dah habis study? dan akhirnya..

Aku meluahkan hasrat sebenar kedatangan mengejut tu. berdebar dada nak mengeluarkan kata. dengan perlahan penuh sopan, aku menyuarakan isi hati aku yang ingin memperisterikan nadhira.

nadhira memandang muka aku.. sayu mukanya..

"Asada.. sebenarnya.. " ayat nadhira terhenti. kelihatan air jernih gugur dari matanya..

Hati aku tersentak. tiba-tiba suasana ruang tamu jadi sunyi.. aku menunggu kata seterusnya daripada nadhira..

"ASADA.. i nak kawen ngn u!!" ...


woi.. asada.. bangun.. bangun.. dah asar ni..

oh.. rupa-rupanya aku hanya bermimpi.. hahahaha... penat tak ilang lagi ni. gigih nak update cerita yang aku ngelamun dalam bas tadi. hehe..







nota kaki :
kisah ini hanya lamunan aku dalam bas. ngeee~ hope anda tidak marah. lalala~

gambar sangat jiwang.. act nak try watermark terbaru asada by eybyzzonline. adiah menang contest Best Vacation Photo by Mekchu ri tu. (aku lupa lak nak cerita pasal kemenangan best ni. hahaha..) click sini nak tengok kemenangan best tu.

jom ramai-ramai join contest GAMBAR BEST kat blog ni plak.. (^^,)

70 comments:

Kim said...

err. hahahaha. pasti nadhira di malaysia terbatuk2!

Farah said...

oh , hampir tertipu . haha :D

♥cikmOt♥ said...

fuhhh sib baik citer dongeng lamunan asada...kalu idak, punah harapan saya nak beradik iparkan asada...hahaha ada ati tuuuu...
adik mana satu tah...seme adik2 pompuan dah kawin ni...ekekeke...

imz said...

ishhh....terngaga sambil baca.hrp sngt heppy ending...adoi,mimpi laks..kalau cikgu,sure marah karangan endingnya mimpi..hehe...

Unknown said...

frust kejap td
kot asada da ade buah hati
ahahahha
tp x jadi frust
kahkah =P

ain nadzirah said...

ceit...bkobar2 bace..upenyer mimpi semata-mata..
hadoiyaiii..

PUAN PIA said...

xtahan gn ayat ni >>>

"ASADA.. i nak kawen ngn u!!" ...

kekeke.. asada berangan nak kawin sungguh ni...jom kita doa ramai2, biar termakbul hasrat dihati asada.. hehe

epalmanis said...

cis, ngat real2. haha. btw, kalau real, mmmg best tindakan itu. hee. :)

Unknown said...

stuju ngan sofia...jom doa ramai2....taro,nnti watla majlis kat smennjung gak ek,sng kitorg nk serbu nnti....hadiah mesti menimbun2 punya la..haha

Unknown said...

nasib aku tgh mood baik ms baca entry ni. kalo tak, terpaksa aku sound ko..

hehehehhee....

=P

aien said...

cess.. kuat berangan lak doktor tak jadi nieh.. hahaha.. tertipu jua! dush3~

pepon.. moga asada cepat kawen n hidup bahagia di dunia dan akhirat.. amiin...

Izzah said...

blog walking..
salam kenal..

citer nie sebahagian yg awal2 macam kisah benar jer..
sajer wat ending camtuh kan...
taknak bagi si nadirah tuh tau..
hehehe..

iemaZAIMAH said...

ahahahahahaha!berangan nk best je seyh..

Ann said...

tak sbr nk beristeri dah ke?hehe

bukan penggoda said...

apesal skg ni sume stok berangan nak kawen je ni? hiro pon same. ciskek.

bdw, dah blek msia ke?

khairul_bariyyah said...

ayark..tertipu.. dush2 sekali kat asada.. ni kes parah dah ni... tolong mengaminkan doa2 org kat atas.. moga2 asada cepat kawen.. hahaha =P

intan shafiqah said...

sengal asada!....
beria2 intan baca!...
hehe...
but i like when u said,
tiada istilah cOuple dlm islam...
penh pegng dhulu, penah gOyah dlu..
n nOw, terpisah dek ajal...
dia terlalu baek...x layak ,....tpi, stiap yg berlaku ad hikmah nya...=)...

btw, laksanakan lah klO btul kmu ykin ngn nadira tu!....(eh, ke int masih tertipu ngn cite tu???...hehe)

Unknown said...

lol. xD

Frodo Baggins said...

wa dah agak lu mimpi basah!
phewwwwww ~ kah3x!
kawen? nyum nyum nyum


>>___<< weeeee~~~

tot tot kecik said...

salam..

waah berangan2 asada kt sini ye..

meh tot nk tumpang sekali..hehe.. :)

nIsYa said...

geraaaammmmm!!!!

mati2 ingat betol.

rupa2nye.....

hahahaaa

Keyyah said...

1st aku nampak adalah watermark baru..cun gila..

2nd: aku mmg slalu tertipu dii alam maya ini..dush skali...haha

sal said...

salam.Ingatkan betul dan dah balik ke Msia..rupanya mimpi.Moga mimpi tu akan jadi kenyataan yang membahagiakan..

M a W a D D a H said...

congrate asada dapat menang contest itu dan dapat watermark...congrate skali lg...

sungguh mendalam cerita ini walaupun ia hanyalah lamunan kamu...asada suka mengelamun..yeay..yeay...ermm..maybe ada maksud yg tersendiri..sapa tahukan....sabar ye asada, habis belajar dulu k...

simpan angan2 mu dulu...:p

gelarezz said...

ape daa..
ingat betul2 tadi...berkobar2 ha baca..
ni macam karangan cerita hantu masa sekolah rendah dulu, yang diakhiri dgn, "rupa-rupanya semuanya hanya mimpi..."
hahaha

Eza Faezah said...

u make me smile... ahaks... ceritanya penuh kesyahduan... tapi kalau benar2 terjadi, alangkah indahnya... (*_*)

Asyraf Hamasaki said...

wawlaweh saman lu karang baru lu tauuu!!!

ummizarra said...

chetttt hampir tertipu sgt2... ngeeeeee punyalah ht tumpang gembira tapi tapi tapi... ishhh lamunan semata2... but hope mulh jd reality pe.. hehehhhee

zella y said...

lor...igt betol2 la ko dh nak kawen.... =p

Anonymous said...

Cet! sekali mimpi da..baru nak ngorat asada. bikin gempak je...

zai said...

bukan hampir tertipu memang sudah tertipu ok.

hahha, bila masa la asada ni blk malaysia bukan ker still mood exam ?hahha

kalau asada wut betol2, habis follower pompuan yg ada hati kat asada frust menonggeng habis hahah

Unknown said...

wakaka ko mmg pandailah Asada,akak pun tertipu,beria-ia akak baca.

mekchu said...

gotcha!! asada kena tag pasal world cup.. jenguk blog utk details ye..

rahilla mohari said...

haha. baru na feeling kan. chiskek tol. :)

¶A.K.I¶ said...

dah agak!!
da duga!
mst sumthg wrong neyh!!

cehh2~
tapi siap ada nama nadira...
tah tah mmg btl nme awek kmo~~ =p

cik helena said...

eii marah mnih marah nih..

kite dah terkejut beruk dah biau betul..nak nangis pon ade..ehh?pesal pulak kan..hahahahahaah!



cite nih best lah..poyo..haha

Adeq Aien said...

xlalu makan cik nadhira tu
bdw asada..
wishing u the best..
(**,) cam kena lak ngan entry ain tu ye..
cik asada angau.. haha

m.a.p.i.e [ Ku sEnDiRiAn] said...

wahhhh..

law mcm ni blh lh wat filem r drama kn..

lagi best klu aku yg berlakon ...

btoi x?....

NJ said...

Salam...
baca dah syok..kena la pulak..
tapi mmg benar jika jodoh x kemana..akan bertemu semula jua..
Kak N doa kan terbaik tuk asada

Rina Rossoneri said...

sangat syahdu hahahaha

Khairun Nisa Jalani said...

hahaha.. mula2 bc mcm best.. pstu terharu.. pstu terperanjat.. last ending khayalan dlm mimpi rupanya2.. hahaha.. ley wat novel lps ni..

Anonymous said...

hehehe...ingatkan masa nadhira tengah break tu, dia nak kata dia dh kawen, ada anak sume..hehehe

niesz said...

lorh..ingt tul2 td..br nk suspens..hihi..

s h a said...

ouh tidak...sy da pon tertipu...huhuh...ingatkan nadhira da kawen kew ape...

taro da blk mesia?

hans said...

dah tahu dah nih angan2 ko
hahahaha

p/s : Episod 30 Siri ADKDA Boleh Dilayari Sekarang http://hanspunyablog.blogspot.com/2010/06/antara-diakau-dan-aku-episod-30.html

Anonymous said...

hampir ku terpedaya.. syok baca ceritera romantik ni.. rupa2nya hanyalah mimpi terindah

Anonymous said...

hampir ku terpedaya.. syok baca ceritera romantik ni.. rupa2nya hanyalah mimpi terindah

miss lolly a.k.a luvfareda said...

yeay ! dah dapat rase ini bukan kisah kamu yg sebenar :)

kim salam pakwe yg kat dalam pic tu :P

Anonymous said...

asada, maCy masih mmpu bmimpi kan? tapi boleh ke mimpi dgn org y maCy tak ykn dpt jge maCy? yg awal lagi dah lukakn ati ni?

wahh~ tbe2 siriyus..
nway,

"ASADA.. i nak kawen ngn u!!" ...
y ni cm xngam ngn cerite asada.. ahahahaha

HANNA PLEASURE said...

hensem la mamat dlm gambar tu.^.^

ada tag jom klik
http://soclose2213.blogspot.com/2010/06/bila-bicara-tentang-worldcup.html

Che Daisy said...

Kalau ada jodoh..tak kemana..sungguh pun jauh..tetap akan bertemu jugak..:D

*Cik Sara @ D'Sahanara* said...

wat saspen jer..baru nk frust tdi tetiba tk jadi..hehe

sugar2 kapas strawberry said...

huhuhuhuhuuuuuuuuuuuu....

no comment.ahahahhah

Unknown said...

salam ziarah dari akak..bagus N3 nak mengena orang kann

qellissa said...

cheh, igtkan kisah benar..rupernya tipah tertipu dek lamunan terhenti ko tu..huhuhu

myQza said...

sabau j elah....

Unknown said...

sengal je..huhu

supergassoline said...

ahahaa~
suspen je ...

:))

Unknown said...

hahaha. tipah tertipu =_="

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

ish..nasib baik tak betol..kalau tak melepas sudah...hahahaha..oittt...tipu ek..baru nak mendoakan kebahagian bersama "insan" tersebut..huhu..pape pon semoga bertemu jodoh yang baik2..aminn..

Yatre Hayati said...

alamak baru nak tangkap jiwang. asal tipu?? ni mimpi jer.....

eiza said...

waaaaaaaaaaaaaa....tamo kawan...da aa kna klentong neh...saspen sungguh...hengatkan btoi2...ayoyoo...sgguh x aci neh...(mcm x puas ati neh...+ lawak sket+ da tgelak2 dah neh...)
ksimpulannye....pdan muka aku..kui3... :P

eiza said...

waaaaaaaaaaaaaa....tamo kawan...da aa kna klentong neh...saspen sungguh...hengatkan btoi2...ayoyoo...sgguh x aci neh...(mcm x puas ati neh...+ lawak sket+ da tgelak2 dah neh...)
ksimpulannye....pdan muka aku..kui3... :P

eiza said...

waaaaaaaaaaaaaa....tamo kawan...da aa kna klentong neh...saspen sungguh...hengatkan btoi2...ayoyoo...sgguh x aci neh...(mcm x puas ati neh...+ lawak sket+ da tgelak2 dah neh...)
ksimpulannye....pdan muka aku..kui3... :P

Nur Qistina said...

macam2 betol asada ni..bahaya betol sampai masuk dalam mimpi..tak lama dah la tuh...moga sampai seru....

aza yunalis said...
This comment has been removed by the author.
aza yunalis said...

laaa... tetipu la nie.... hakhakhakhak...

ending tgk... mimpi.. mmg best bro...

Hani Ahmad said...

ceett baru nak sonyum...tapi tergelak pulak..hehe

Cikgu Armiza said...

hahh...awak
...ni kalau sambung tdo balek ni..ley wat entry baru pasal ni...
silap2 ley jadi novel bersiri...^__^

amira afiqah said...

tipah tertipu.HAHA