Tuesday, May 03, 2011

Cairo - Jeddah - Malaysia : Kisah Basi Ops Piramid!!

Assalamualaikum dan salam mesra. semoga ceria selalu dengan senyuman. hilangkan suram sebarkan senyuman.

Sekian lama kisah ini saya simpan untuk dikongsi. walaupun sudah basi dalam simpanan, kisah ini akan saya hebahkan hingga ke anak cucu supaya mereka menghargai nikmat keamanan. entah sempat ke tidak nak bercucu. beristeri pun belum. hahaha..

Agak dahsyat pengalaman yang dilalui. bagi saya, pengalaman berada di negara yang sedang bergolak sangat mendebarkan. bayangkanlah bunyi tembakan kedengaran di sekeliling kawasan kediaman kita. tengok api marak di tepi jalan tanda demontrasi. berita tv menyiarkan kekecohan dan kemusnahan akibat serangan marah rakyat Mesir. ngeri seyh..

Ketika kemuncak pergolakan, saya berada di Kaherah dengan kerisauan yang melampau memikirkan keselamatan adik yang terkandas di Alexandria. sudahlah tidak dapat dihubungi lebih sehari kerana talian telefon dan internet disekat. tup tup bila dah dapat call, dengar cerita kereta yang mereka naiki baru saja ditembak 3 peluru sesat semasa nak keluar dari sempadan Alexandria. atas nasihat tentera yang berkawal, mereka membatalkan hasrat menuju ke Cairo.

Seminggu tidak lena tidur dek ketakutan. kalau tiba-tiba rumah diserang beramai-ramai oleh kumpulan yang sengaja ambil kesempatan, memang takde lah kudrat nak melawan.

Alhamdulillah, kerajaan Malaysia ambil langkah memindahkan rakyatnya ke Jeddah buat sementara dan seterusnya ke Malaysia. walaupun begitu, urusan pemindahan itu bukannya mudah. demi keselamatan, hadapi saja dengan kekuatan.

Gambar : jalan masuk ke Cairo Airport. tentera berkawal di mana-mana dengan kereta kebal.

3 Februari 2011, kumpulan pelajar Sarawak seramai 23 orang termasuk dalam senarai pelajar Malaysia pertama yang akan terbang ke Jeddah dengan flight MAS pada pukul 12.30 tengahari. oleh kerana masalah yang timbul, dengan bas menghantar ke airport datang lambat. kumpulan kami lalu diarahkan menaiki penerbangan kedua dengan flight Air Asia. terus menunggu..

Seawal 9 pagi kami sudah menunggu bas di Dataran Kompleks Pelajar Malaysia. bas lambat, pukul 12.30 tengahari baru sampai ke airport. padahal, bukannya jauh jarak airport dari kompleks. sampai kat airport kena tunggu di luar, ramai sungguh umat manusia. nasib baik masih dalam winter, jadi tak terasa sangat bahang matahari.

Pelbagai drama berlaku di depan Cairo Airport. lakonan demi lakonan. tak nak bercerita pasal lakonan.. wartawan menemuramah dengan pelbagai soalan, tak tahu kami sedang kelaparan sebab tidak ada tempat nak beli makanan yang betul-betul dinamakan makanan kat situ! hanya roti pengalas perut.

Akhirnya, menjelang maghrib baru kami dapat masuk ke dalam Airport. terima kasih kepada pegawai airport yang memberi ruang kepada rakyat Malaysia untuk terus masuk ke balai menunggu dengan kaunter khas.

Semua muka keletihan menunggu di dalam airport cairo. sekitar jam 10 malam barulah flight kami dibenarkan bertolak ke Jeddah.

Sampai di Airport King Abdul Aziz Jeddah sekitar jam 1 pagi 4 Februari. kumpulan kami disambut dengan flash kamera dan kamera rakaman TV, ramai jugak wartawan dari pelbagai stesen TV Malaysia. terasa sangat kami ni pelarian dari Mesir. hahaha..

Di Airport Jeddah, kami menunggu lagi untuk mendapatkan visa kecemasan dengan bantuan Pegawai Malaysia di Jeddah. sambil menunggu, ada yang tido, ada yang bersembang, ada yang duk perati orang. saya tengok muka orang lain semua lesu, termasuk saya yang dah layu.. pukul 9 pagi baru selesai urusan visa kecemasan, saya antara orang terakhir.. sabor je lah.

Ini part paling best! Di Jeddah kami ditempatkan di Madinatul Hujjaj iaitu asrama milik Tabung Haji Malaysia. oleh kerana kami kumpulan awal daripada lebih 11,000 pelajar Malaysia, jadi kami dapatlah bilik. pelajar datang kemudian, ada yang bermalam kat garaj sebab asrama tak muat.

Empat hari di sini, makan tak henti! boleh dikatakan takde istilah lapar.. kenyang memanjang. hahaha.. tambahan kitorang tidak dibenarkan keluar dari kawasan asrama, so takde benda jugak dibuat melainkan 'perbincangan' dan 'mesyuarat' dalam bulatan sambil mulut mengunyah. dah penat, tido.

7 Februari 2011, tiba giliran kami untuk terbang ke tanahair. muka senyum dah bila sampai giliran balik Malaysia. namun, ku sangka panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengahari. Flight pukul 7 malam, kami sampai kat airport pukul 12 tengahari. menunggu lah di sana dengan penuh tabah.

Masuk ke balai menunggu, ada kejadian cemas. boarding pass member yang tersengih dalam gambar di atas tercicir tak tau ke mana! muka dah cuak, kalau takde boarding pass, tak boleh masuk flight. hahaha.. cari punya cari, jumpa jugak. mujur pelajar Malaysia yang jumpa. kalau makcik cleaner sapu, tak tahu lah ke mana dibuangnya..

Gambar bersama Datuk Richard Riot, Timbalan Menteri Luar Malaysia dan Wakil Kerajaan Negeri Sarawak.

Pagi 8 Februari tiba di KLIA, rombongan kami disambut oleh Timbalan Menteri Luar, Datuk Richard Riot. kumpulan pelajar Sarawak seramai 23 orang disambut oleh Yayasan Sarawak selaku wakil Kerajaan Negeri. wartawan serbu bukan main lagi. malam tu kecoh family kat rumah tengok berita kitorang dah sampai. Alhamdulillah..

TERIMA KASIH KERAJAAN MALAYSIA, TERIMA KASIH KERAJAAN NEGERI SARAWAK, TERIMA KASIH KEPADA SEMUA BADAN YANG TERLIBAT DALAM MISI OPS PIRAMID.


Nota kaki :
Adik saya sudah sampai dua hari awal kat rumah. mereka ikut rombongan pelajar Sabah yang diuruskan oleh Kerajaan Negeri Sabah. adik sampai kat rumah, wartawan datang temuramah dia pasal kisah kereta kena tembak tiga kali tu.

Punya la panjang kisah. ini pun dah dipendekkan. panjang sangat, mau 2 hari baru habis baca. hehe.. lepas habis kisah ni, baru la masuk sambungan merayau di KL hari tu. [sini]


34 comments:

Unknown said...

kah2...pehal le deorang tak wat rusuhan mase aku dok stadi kat sane

Cikgu Armiza said...

tapi dapat jugak yea balik rumah bercuti tanpa diduga...^__^
percuma lagi tu? hihi..

Shila said...

masih kuat dalam ingatan kan..

mungkin xkan lupa...

Encik Suami said...
This comment has been removed by the author.
Encik Suami said...

Insya-Allah..sumenye akan occay.

jemput terjah new entry

1) (>.<)Sampai Hati Yu Tinggalkan Ai(>.<)

Jujurara said...

pengalaman yg akan diingat kan??:)

Cik Aqilah Wardah said...

huhu.. dear asada....

best kn belajar kt sne??
always teringin blaja di sne... :)

btw, bile brada dlm situasi cmtu, brula trasa menghargai keamanan di Malaysia..

All the best!!!! :)

cik heroin said...

pengalaman yang best

NIA said...

wah pemes kena byk flash kamera.whooot whooot.hahaha.

CikRose said...

semoga selamat2 hidup kat sana encik asada..huhu~

lady-D said...

tudiaaaa...xleh byg rrr benda2 camni..mmg pengalaman plg mahal kot..take care asada..

definitely.me said...

gila takut kalau berada kt tmpat anda.
apa pun, that's how u gain experience kan?
dan belajar utk lebih m'hargai hidup.
insyaAllah semuanya akan okay :)

zahidah dihaz said...

lamaknya tunggu update story kisah tok.... duduk di negera orang, tambah pengalaman....



New Entry: [Week 2] Aku seorang pengarah filem

[sutera kasih] said...

bkn ktk ka kmk diat dlm berita dolok ya?:P

btw, syukur, semuanya selamat..kmi di sini pun risau jgk org2 kt sana..

Unknown said...

salam
kalau aish ada kat situasi tu, tak tahu la rasanya macam mana..mesti rasa takut n risau je..berserah je kan masa tu..

alhamdulillah masih ada yg selamat..:)

RHI said...

tak dapat nak bayangkan kalau berada di dalam keadaan tu, sentiasa hidup dalam ketakutan, Ya Allah...aku bersyukur dilahirkan di negara yg aman....

terokai seni said...

rasaai pengalaman orang sana demontrasi plak... kat sini tak le hebat mana...

cikida said...

dpt rase denga sendri kat sane la kan..pengalaman yg tak leh lupe kalau saya..hhuhu..takpela,,jdikan kenangan k..insyaAllah stiap yg terjdi ade hkmahnya.amin,=)

yusufjalli said...

pok, kenak ko sik mok nolong sidak sia. sama2 berjuang tek nak..heh~ mun x jadi pemain, jadi tukang ancor aik jak kah kta org tua..huhhu

Izza - Jiejah said...

pengalaman yg berharga .. apapun Alhamdulillah semuanya selamat :-)

Annisa said...

Alhamdulillah semua selamat sampai ^_^ now, belajar..belajar..belajar. hope aman damai kat sana. Amin.

Aida Azryn said...

eh korang tgh mkn hape tu?cam sedap je. mintak sikit boleh?haha ;p

TunTeja said...

alhamdulillah semuanyee selamat.eh.ni post peram eh? kiki

Unknown said...

org sarawak paduhal..org kch kah..?

UpProfits FX said...

Syukur jelah sumernyer selamat..

UpProfits Latest Entry : Perlawanan Tumpuan - Barcelona vs Real Madrid

Keyyah said...

mcm2 kan dugaan asada kat sana....xpe ley simpan sebagai kenangan sampai mati..

merayau-rayau kat GB, tetiba jmpa asada :p

n!cK said...

huk3..semoga semuanya dilindungi Allah...:)

Mun said...

dugaan... tapi semua tu pengalaman yg paling berharga kan...

iem said...

sopan sume kat dorm pun pakai baju,,,huhu

'Athifah Markzzaki said...

hehe.. dari balik ke sana, dah sampai egypt balik baru keluar citer ni ek? ;D

mykhalis said...

tahniah..anda berada dalam sebahagian sejarah duani.. kebangkitan mesir.. mesti tak sabar nak cerita kat anak cucu nanti..

noname said...

seyes time ne rasa bngga dan terharu jadik rakyat mesia

Anonymous said...

mmg pnjg. fuhh. sy abis bace 2 minggu erkk~ *auta2*

hee. semoge semuenye selamat~~

Jom Masak Channel said...

wah adik beradik study mesir...pandai2...

nasib takde ape2 ek time tu..so skrg camne? dah boleh balik sana ke tak?