Thursday, May 19, 2011

Kisah Mitos Pelangi

Assalamualaikum dan salam mesra. semoga ceria selalu dengan senyuman. hilangkan suram sebarkan senyuman.

Kisah yang saya nak ceritakan bukanlah mitos asal usul pelangi. bukan juga kisah blogger cik Pelangi Chenta. tapi ini kisah kepercayaan saya tentang pelangi pada zaman kanak-kanak suci innocent. hahaha..

apa rahsia di sebalik pelangi?

Semasa tadika, saya mempunyai kepercayaan bahawa pelangi keluar dari kotak harta karun. ini adalah pengaruh buku cerita bergambar dan animasi di kaca tv. ada ke patut diorang buat cerita, orang bukak peti harta karun keluar pelangi! nak nipu budak lah tu.. saya dah pun tertipu.

Persekitaran saya yang hidup dalam masyarakat Melayu mempengaruhi kepercayaan terhadap mitos pelangi. kononnya, apabila muncul pelangi di langit, ada puteri raja bunian turun mandi. mereka melungsur turun ke kaki pelangi dan mandi di situ. ya ampun, ni paling lama melekat dalam kepala saya. sabor je lah.. tapi mungkin jugak kot, kita mana tau dunia diorang.

Satu lagi kepercayaan pelik masa pelangi muncul di kala hujan panas adalah kes disorok orang bunian. ye lah, dah diorang turun mandi mesti ada bodyguard. jadi, untuk mengelakkan kena sorok dek bunian, kena ambil rumput atau daun, selitkan di telinga. alhamdulillah, saya tak pernah kena sorok lagi. hahaha..

cer tengok bawah tu, mana tau ada puteri tengah mandi. (^^,)

Kata orang tua-tua, tak boleh menuding jari ke arah pelangi. saya pernah ditegur oleh arwah mak cik kerana hendak memberitahu wujudnya pelangi. kalau tuding jari, nanti jari jadi bengkok. tunjuklah guna mulut. tak boleh! nanti bibir jadi sumbing. saya masih fikir di mana relevannya kata-kata tu.

Mungkin mitos puteri bunian turun mandi dan bodyguardnya yang suka sorok budak tu untuk mengelak kanak-kanak keluar main masa hujan panas. karang demam pulak. oleh kerana mitos itu digembar-gemburkan turun temurun, jadilah macam kisah benar.

Hal tuding jari ke arah pelangi pula mungkin tak nak bagi kanak-kanak ralik(leka) tengok pelangi, berjalan tak nampak tanah. karang jatuh pulak. ini tak pasti, kena tanya orang lebih otai kot. haha..

sumber gambar : [my picture mania]

49 comments:

zida said...

HAHA mitos melayu ni pelik pelik je. Tapi kadang2 tu *masa kecik2* memang takut gakla nak buat, sebab takut jadi pulak, tapi sekarang. HAHA dosa kot kalau percaya benda2 tu.

Kan? eh

d_LA said...

tol la, asal nk tjk pelangi dgn jari mesti kena tegur..tp dlanya bukan jd bengkok, kudung tros..hahaha..klakar tol..tp pelangi mmg cantek^^ betapa indahnya ciptaan Allah ni kan..

ASaDa RyutaRo said...

@zida :
saya tak tahu lah dosa ke tidak. tapi kalau nyata syirik(menduakan Allah), tu memang dosa..

ASaDa RyutaRo said...

@d_LA :
ada yang lagi dahsyat rupanya. kudung terus!! hahahaha.. mana berani nak buat dah klu camtu.

shandye. said...

when i was much smaller my mom used to warned me not to point at rainbows cuz somehow or rather it could amputate your fingers!

eeww... some scary sh*t, kan?

Aisumi Chan Kawa'i said...

yang sumi tau kalau tunjuk tngan kat pelangi nnt tangan kudung.. huhuu~

khairul_bariyyah said...

ek?? npe x penah dgar pon pasal mitos nih.... >__<

Jiejah Gorjes said...

yerrr smpi skang akk masih yakin hujung pelangi ada kotak harta karun miahahahaha...

merahitujambu said...

jari bengkok bila menunding ke pelangi??wah.baru th kata2 org tua dulu2..hehehe..
pelangi cantik sekali!

bella_bumbum said...

AHAHA. dulu kecik kecik selalu pikir macam tu. kecik kecik dulu abang penah pk tak kenapa guruh bunyi? ahaha. kalau tanya orang mesti jawapan semua kelakar :D

cik heroin said...

dlu sy pnah kna tpu dgn kwn, dia ckp, dia lawan dgn rksasa atas pelngi tu dia brukar ikut kaler plngi T_T sy cya bulat2, terlopong dgr dy ceta



wahahaha


JOIN CONTEST & MENANG ROOM MAKEOVER WORTH RM5000

nUR_rOsALiNdA said...

Ye la..Masa kecik² banyak na pantang larang..Tak leh tunjuk ng jari telunjuk nnt jari kudung..Huhu~

yatie Awang said...

entahlah tak tahu nak cakap, tapi kakak suka tengok pelangi, cantik....

d_tieah said...

Bena ya owh.. Kmk lok sama juak.. Dengar orang tua madah gya alu takut nak nunjuk pelangi k jari telunjuk.. Mun k ibu jari boleh.. Hehehe.. Cali bah kan..

Entry Terbaru : Nur Kasih The Movie ; Tonton Bersama Fizz Fairuz

n!cK said...

pelangi itu mmg indah..dari kecik smpai skung mmg jakun klu nmpak ade pelangi..hehe:)

AiDa AzRyN said...

ceh! gatai nak tgk puteri tgh mandi.. huhu.. XD

echah mshuri said...

pelangi cantik.tp mitos2 tuh xpenah dgr.kecuali kalau tunjuk jari akan memburuk.heeeeeee...

fatien ! said...

masa kecik2 dulu, kalau tunjuk ke pelangi jari jadi kudung. hehe.

laskar pelangi said...

fulamakkk! patut terasa bau bau macam orang duk sebut perkataan pelangi...Heeee~

perasan toi...pelangi pun takut nak tunjuk dengan jari bila nampak pelangi..kena kaji tu..betul ke tak kalau tunjuk dengan jari..nnti jadi bengkok kan...=D

alahai..bunian bunian...harta karun..comel jer baca buku karton =D

ain dzaya said...

cerita pasal pelangi..teringat kecil kecil dulu selalu kena marah dengan tok ma sebab tunjuk pelangi dengan jari,
"jangan tengok lama2 pelangi, nanti mata juling"...
bole pecaye ke tidak ta taw la...=)

[sutera kasih] said...

hari tu nmpk pelangi, terus bgtau kt mak..mak ckp ada ank raja turun bumi tu nk mandi..sy yg dh besar ni melopong jek dgr hehehe

missSenget said...

hahahaha...

gelak guling2 baca..

kelakar..

yg selit rumput tu..berkesan kan..!!

bagus laa xpenah kene culik...hahahahaha

zahidah dihaz said...

mun ujan panas ya padah jak solek rumput ka, sik pun solek bunga ka....ada indah cam ya...


New Entry: Sibuk

mushroom said...

hahaha kesian kau kena tipu jew// tapi, aku tak pernah pulak tgk kartun dia buka peti kua pelangi huhuk//

Sylangster Pressure said...

tak penah dgr lg mitos mcm ni..
kesian aku..kn..kn..

cik ateen said...

hai..saya melawat budak rumah blog 138..
:)

khairunnisa ♥ said...

masa kecik dolok,
cutious mok tauk cney
permulaan kaki pelangi
makin dekat mok pergi
makin jauh jak =.="

same comment with zahidah,
dolok kwn padah..mun hujan panas
amik rumput selit kat telinga

^_^ haha.
memori kanak kanak byk la asada.

tc rah cnun.salam.

dak eina said...

jari jadi bengkok ke? rasanya yg eina dgr, jari akan jd pendek. haishh mcm2..huhu

deAnza-wAnda said...

awak kite nak topup kad from mesir leh?? nak wat koleksi huhu...

Arpiiz said...

yang pernah dengar tentang tunding jari tu je, yang lain tak pernah dengar pulak..

S..U..D..@..I..S said...

haha...yg lain tak tau tapi jgn tunjuk dengan jari nnt jari kudung...

nur hidayah isa said...

ralit atau ralik? hehehe. yg pasal tuding jari je aku pernah dgr. yg lain macam tak pernah dgr jer. tertipu jugak dengan mitos tu.. hhuhu

emieysandra said...

mcm2 mitos ni kan..yg penting, pelangi itu cantikk^^

Chempaka Sari said...

kemsalam kat puteri yg tgh mandi tuh ek? [dr kecik mmg mitos ini yg terbenam dalam kepala-ade puteri tgh mandi]

f_aRa_aINa989 said...

masa kecik dengar mitos kat bhgn akhir pelangi tu ada harta karun. Tp confirm2lah tipukan..=D

beautiful_rose said...

teringat masa kecik2 dulu selalu di tegur jangan tunjuk pelangi,nanti jari kudung...

m.a.p.i.e [ Ku sEnDiRiAn] said...

ada benarnya jugak berkaitan dengan pelangi ni..

drama malyu pon ade jugak yg menyelitkn isu pelangi n puteri..

hish..sejauh mane kebenaranya..kaji sendiri

Amoi said...

cuba tengok my blog ada pelangi

:p

mykhalis said...

ini yg wat terinagt zaman baca buku kanak dulu2.. memang satu misteri je kalau nak tau pasal pelangi nie..hehe

THE LEKAT LEKIT STORY said...

setiap mitos & dogeng org dulu kala mesti ada sebab & alasan cuma di ubahsuai jer.. mcm sy kecik2 dulu org tua ckp jgn tunding jari kat pelangi nanti jari kudung. memang tak logik tp budak2 zaman tu memang percaya bulat.

pu3mas said...

kacak eh gambar pelangi ya....

iKhRam said...

pelangi..
serakan cahaya..

pelangi..
warna??

hahaha..
teringat mcm mana nak menghafal turutan warna pelangi masa darjah lima dulu..

aLya maNip said...

first time dengar sal pelngi..hihi
alya tak pernah agi dengar cite dongeng ni..nice..

Cik Jari said...

mitos adalah salah satu contoh falasi generlisasi tergesa-gesa...

amranaiman said...

pelangi oh pelangi.. =D slalu makan eskrem pelangi yakni rainbow pdlle pop sewaktu kecil dahulu..huhhu

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

kepercayaan terhadap mitos pelangi. kononnya, apabila muncul pelangi di langit, ada puteri raja bunian turun mandi..

pernah dgr cerita ini semua. tapi mungkin di sebalik mitos itu sudah berlaku tanpa sengaja hal-hal sedemikian maka tersebarlah cerita sampai ke anak cucu.

well, relevannya, ambil yang positif, buang yang negatif:) selagi ia tidak menjejas apa2 terhadap diri kita.

p/s: love to see rainbows....:) klu nmp0ak je pelangi pasti semua pakat nk tunjuk kn kn? haha, takutnya bengkok jari.

syAzAnA said...

yang selit rumput tuh, xpenah dgar. haha. tapi, pelangi cantik kan?

macam,

hidup syaz ibarat pelangi.

HAAHA

Kumbang Jingga said...

yup pernah dengaq.hihi

Hanie_Dew said...

ye sangat tertipu masa tu orang cakap ada puteri turun mandi memang Hanie pecaya 100%..sampai sekarang kowt nak jugak tengok kat kaki pelangi tu kot kot bertuah nampak puteri mandi hhehehe..

imaginasi Hanie puteri tu akan ada dress satin flowing, pastu ada wing nipis je kaler full .pastu kawan Hanie ckp kalau dptpakai baju diorang kite bole terbang..

hahahaha..sonok je kalau berangan kan.