Friday, July 01, 2011

Seperti Mati Hidup Kembali


Assalamualaikum dan salam mesra. semoga ceria selalu dengan senyuman. hilangkan suram, sebarkan senyuman. yeah!

Bila sudah biasa ada tiba-tiba hilang, rasa tercari-cari pasti akan wujud. bahkan mungkin perasaan itu tergambar dengan emosi dan tingkah laku. lebih-lebih lagi benda yang sangat kita perlukan dalam kehidupan hilang tiba-tiba. oleh itu, kita harus menghargai keberadaan serta kewujudan setiap sesuatu.

Bila internet hilang sejak tiga hari lepas, saya hidup tanpa mengetahui perkembangan dunia luar. umpama hilang sebelah kaki untuk berjalan, hilang sebelah telinga untuk mendengar, ibarat buta sebelah mata tidak dapat melihat. separuh dunia saya lumpuh. hahaha..

Biasanya bangun pagi menghadap komputer, menjenguk blog, baca berita. tiba-tiba tiga hari ni berubah. bangun pagi hanya memandang komputer menyanyi, terasa dunia saya statik tanpa input baru. besar sungguh peranan dan pengaruh internet dalam hidup saya sekarang.

Alhamdulillah, internet saya sudah kembali berfungsi sejak petang semalam. gara-gara tuan punya internet yang saya sewa ini tidak membayar bil bulan jun, terus line internet kena potong. tiga hari saya pekak perkembangan dunia luar. sudahlah rumah ni tidak ada tv dan radio. hanya sumber internet harapan saya untuk tahu berita daripada orang lain.

Seperti mati hidup kembali.. begitulah ibaratnya. dengan adanya internet, mata saya segar menghadap komputer. makan pun boleh terlupa. hahaha..

Mati Hidup Kembali

Jalan raya terlampau sunyi
Untuk ku terus bermimpi
Mataku belum mengantuk lagi
Bawa ke mana sahaja kupergi

Tunjukkan ku bulan gerhana
Tiada siapa nak kujumpa
Benda yang tiada kusangka ada
Tak mengapa oh tak mengapa

Malam semalam gundah gulana
Hari ini hari mulia
Tak pernah daku rasa begini
Seperti mati hidup kembali

Bawakan ku hilang dari ingatan
Hari ini sehingga esok
Tak pernah daku rasa begini
Seperti mati hidup kembali

Agar sepenuh dengan berlian
Kucapai sebelah tangan
Sebalik awan ada cahaya
Bercahayalah selamanya

Daku tertawa seorang diri
Darah yang mengalir terhenti
Fikiranku melayang-layang
Tiada siapa yang perasan

Lirik lagu Mati Hidup Kembali oleh Butterfingers. ini antara lagu feberet yang saya selalu dengar. lagu ini menggambarkan semua orang punya harapan, punya impian. tak kira lah sesukar mana, pasti ada sinarnya. yang penting usaha untuk menerangkan lagi sinar harapan tersebut. *versi tafsiran Asada. lalala~

Nak dengar lagu ini : Lagu Mati Hidup Kembali By butterfingers [youtube]


Nota kaki :
saya minta maaf tidak dapat membalas kunjungan tiga hari lepas. siapa yang tinggalkan komen di entri, insyaAllah saya akan kembali menjenguk. yeah! ceria selalu..

49 comments:

sHi Ma said...

hahaha, situasi yg sama kot ngn shima.. internet owh internet lah.. huhuhu...

aque said...

gambar intro terbaik.. hehehehe....

Alexandriana Alia said...

welcome back!

errr, asada dah sarapan ke belom?

Lelaki Ini said...

betul2!
bila biasa ada, then tak dewk rasa sgt2 lain...
jadi..
hargai internet anda!hahaha

Cik Jari said...

hiperbola ke metafora nih ek?syukur-syukur...masih idup.
aaa...semalam Malysia menang masa lawan ngan Taiwan untuk piala kelayakan world Cup...
pastu semalam ade sorang pakcik kena bunuh kat depan rumah. Kejadian berlaku kat sarawak.
aaaa...sekian berita ringkas..

Kimmy Ai said...

Hohoho... Tajuk gempak je kan..

JIJI YU said...

hahaha.meroyan aku gamaknye kalo kena cam tu

eddy syrol said...

zaman ni internet mmg sangat penting kan (~_~)

jom terjah..




JUMAAT YG TENANG



contest anda bagi pic,prince bagi rm50

sizuka[Izzati] said...

hahaha.takde internet macam ilang bini LOL.

cik helena said...

kannn internet umpama nyawa ke2!hee

Aisumi Chan Kawa'i said...

sampai mcm tu skali yer bila tak dapat on9?? hehee.. lepas ni ingatkan tuan umah bayar bill bulan julai pulak ehh..

Bui Idzra Ryn said...

rupa2 gitu yer nya..hik2

En. W said...

Kesiannya Cik Asada kita ni, tak dapat menggunakan khidmat internet.

Nak tanya sikit, yuran langganan internet di Mesir mahal atau murah?

Puteri Iqa Izyan said...

haha. sampai mcm tu sekali bila tadek tenet =P

missSenget said...

weewit... weewit....!! :)

eh..

x tido lg ke tu??

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

3 hari tu??

saya baru setengah hari dah menggelabah gara-gara masalah strmx...

kalo 3 hari rasanya kurus kering la saya.. ehhhh??

fiezah91 said...

yah! nang besar pengaruh internet ya kat dlm dirik ya. hihi. sama juak. tanpa internet rasa idup dlm gua ktk tauk sik?hehe

cik nani said...

welcome back to the blogging world..hehe~

Ana Farhana said...

selamat kembali...:)

iPai said...

owh yeah .. patut senyap je .. heheh .. tak de hal bro .. skrang tenet dah ada dah .. ok laa tuh ..

selamat dtg kembali ..

najihah sahami said...

haha..patut la xnmpak org mai senyum2 kt mana2 blog..^^

yess..lagu butterfinger mmg best! hehe

syashafie said...

tade internet smpai boleh mati ek ?hik3

btw, welcome back ! :D

aLya maNip said...

welcome back..hihi..

lepas ni asada kene betul2 check la bil da bayar k belum..lau tak nnt mati kutu lg..hehe

yatie Awang said...

susahkan hidup kalau tak ada internet, nasib baik hidup semula...hehe

izfanora said...

patut asada sunyi sepi... tercari2 juga.. :P

MiRa said...

yeah. i search u;P .... wlcome back:)

Jannah Asila Ishak said...

ya rabbi. patutla ilang . mena skli jak kmk nunggu ktk 2 3 ari tok. huhu :(

Cik Aish said...

kkekeke ooh patut la..lama tak nampak..aish lak klu tenet takde, aish sgup call tm paksa dia ada kan jugak tenet tu!

iKhRam said...

internet.. sejak bijak menggunakannya.. selepas makan, internet la yg selalu saya fikirkan..

kdg2 kalau tak baca surat khbar pun tak mengapa.. sebab di internet kita sudah dpt mengetahui infonye.

kadang2 kalau nak dgar ulasan dari semua rakyat.. rujuklah pada internet.. kita akan ulasan yg lebih jujur dan merangkumi kepada semua orang..

semoga internet sentiasa ada di bumi mesir.. kerana ketiadaan saudara selama berhari2 ini buat saya tertunggu juga..

sekian
ikhram
penang, malaysia

Hans said...

wahhhhhhhhhh
patutlah lama xnampak online
dia nak suruh abang aku nih study sebenarnya
hahahaha

Himpunan Kata - Kata Hikmah Hans Hanis

si chumeeL said...

mmg taw awk. saye sekarg kn ase cmni.. phone tkde tkpe. tpi jgn intenet yg tkde. eheh!

p/s : awk kan cool. :D

meowwmania said...

oh bergitu ropenya...

M a W a D D a H said...

adah bru je tadi layan rock kapak...Yeahhh!!!

[sutera kasih] said...

patut lamak sik nmpk ktk...

Bella Bell said...

patut la asada senyap je.. hehhe!~


tanpa internet memang rasa hidup lumpuh je... kan? :)



^^

Rtp Farra Arisha said...

lahh camtuh rupanya. so i'm welcoming u back to blogging world! hehe.
have fun brother!

Wanie said...

patut nampak lame tak terupdate..hehe

anyss said...

Assalamualaikum,
zaman sekarang ni...tak de tenet, memang kembali ke zaman batu!

Miss Kira said...

xpkan klau asyik on9 pun bosan gak..

bacalah paper utk mengetahui perkembangan semasa.. :P

Nida said...

aslam..

Ingatkan apa yg mati hidup balik tadi... maklumlah malam tadi baru tengok cerita The Medallion (Jackie Chan)...

Tengok gambar kartun Goku tu mengingatkan Kak Nida pada zaman kanak2.... I Loikkkkeeeeee Dragon Ball

nur aisya humaira said...

Assalam asada..:)

patut laa, igtkn bz ngan exam...:)

hatikubaik-mohdhazlan Dreadlock said...

selamat kembali bro ...kembali serikan dunia...huhu

maCy said...

i love d song too. festime dgr khrlhsym dedicate..

hidayah azman said...

ahhh.butterfinger is the best of the best.mati hidup kembali.

Fathiah Hamim said...

laaa ingat ilang apa tadi. hehe

ain fathihah said...

generasi kita ni kecanduan internet

laskar pelangi said...

awww! ingatkan duk busy stdy..hehe;)
rupanya internet takde;D pelangi pun kalau internet, memang jadi sasau gamaknya..hehehe;DD

shandye. said...

kelmarin blogger asyik down je. semangat nk hapdate dari kota singa terbantut.

bila dh balik malaysia, idea dh basi. terus malas hapdate blog. buleh macam tu? wakakakaakak....

iPai said...

jalanw balik di sini .. tenet dah ada !!!!