Tuesday, July 19, 2011

Hidup Tidak Selamanya Indah

Assalamualaikum dan salam mesra. semoga ceria selalu dengan senyuman. hilangkan suram sebarkan senyuman.

Kadang memang susah untuk menghilangkan suram hanya dengan senyuman. oleh itu pentingnya teman dan orang di sekeliling kita menceriakan suasana. dalam masa yang sama menjadi pendukung dalam menghadapi masalah dan dugaan.

Hidup kita tidak akan selamanya indah, kadang akan datang dugaan menjadi satu ujian. siapa yang bijak, dugaan hari ini akan menjadi guru kepadanya bagi menghadapi kehidupan di masa akan datang. siapa yang leka dan alpa pula akan menilai dugaan yang datang hanya sebagai 'penyusah'.

Dalam menghadapi sebarang dugaan, jangan lupa untuk memohon doa kepada Yang Memberi Pertolongan. semoga diberi kekuatan menghadapi apa jua rintangan.. Amiin.

pesanan untuk diri sendiri jugak ni.

Masjid Sultan Hasan, Cairo. Jumaat, 15 Julai 2011.

Lepas habis exam hari tu, nampaknya saya sibuk dengan hal lain pula. semalam baru saja selesai Malam Tautan Kasih 2011 untuk pelajar Sarawak di sini. sekarang sibuk mengemas barang nak pindah rumah.

Asrama pelajar Sarawak di sini akan dibaikpulih bermula Ogos 2011. bermula 23 Julai, kami perlu memindahkan barang-barang ke rumah sewa baru yang terletak di Hayyu Sabek (7th District). bila saya tengok banyak barang yang perlu dikemas, terasa lumpuh pula tangan ni. hahaha..


Nota kaki :
Oleh kerana masa yang sangat terbatas, saya hanya update Bloglist Pengkomen Terkencang bagi minggu 10 hingga 17 Julai di sidebar blog sahaja. belum punya masa yang cukup sekarang. aduyai..

27 comments:

laskar pelangi said...

betul tu.kekuatan diri lawan untuk menghadapi dugaan tu adalah guru dalam diri kita..

moga kita sentiasa dirahmati olehNya:)


wah gambar baru tu..ramai eak orang sarawak kat sana..? orang kelate lak ada tak Asada?

izfanora said...

patut menyepi saja. tak mengapa. pentingkan yang lebih penting. jangan lupa jaga kesihatan.

kalau nak tersenyum, meh le tgk senyuman gadis gerimis.. hihi..

Aisumi Chan Kawa'i said...

selamat berkemas-kemas...

nUR_rOsALiNdA said...

Hadapi dengan senyuman..Insyaallah tenang...:-)

cik nani said...

sabar ye..buat keje cool2..jgn tertekan..hehe..=)

najihah sahami said...

asada!!semoga masa asada kembali teratur. hehe...susah sebelum senang. sempit sebelum lapang kan. hehe.gudluck asada!

Cik Kamoo said...

manusia nie selalunya turn back to Allah bila susah, sedih , kecewa...bila gembira, kaya, bahagia...kebanyakannya lupa (peringatan diri sendiri)

Cik Aish said...

tkpelah ..faham...ramai yg tgh kebizian skng ni..aish pun skng bizi..tgk la jatuh bertimpa timpa , aritu pengkomen tegar no 6..now da jatuh.haha.sowy..sibuk jugak. sobs..

niway..cantiklah masjid sultan hasan tu..hmm untungnya dapat jejak kaki kat tpt2 mcm tu.. :)

NuR si CiKGu RiBeNa said...

setiap ujian ada hikmahnya

selamat berpindah =)

[sutera kasih] said...

bena kata ktk..time suka duka, kita sgt perlukan teman huhu tapi sik lupak juak lah ngan-NYA..

haishh rindu member time kuliah..

kacak masjid ya..

Wahidah said...

hidup tk selalunya indah..terignt lagu nasyid....

shandye. said...

selamat berpindah!

jgn lupa buat checklist, takut ada barang yg tertinggal masa berpindah nnt...

nnt dh pindah jgn lupa wat doa selamat sikit, biar sejahtera tinggal di rumah baru.

aceeeewahh...

hani apandi said...

yup, hidup tak selamanya indah.camya juak dengan duka.sikda duka yang abadi bak kata opick lam lagunya.jadi, kita mestilah sentiasa berdoa & memohon keampunan & kesejahteraan hidup dari yang maha ESA :)

CouLeur de Chiqu3 said...

erm betul tu,ujian+dugaan tu adalah sebagai dlm kehidupan...kdg2 mmg terasa bila diduga sedidkt dh rasa susahnye yg amat tp alhamdulillah,DIA ada disisi..susah sng kene igt DIA..

smoga kamu tabah ye !!

zZzattyy said...

betul tu. sy selalu bila dpt dugaan je mesti mengeluh, tapi fikir2 balik, semua dugaan tu dtg drpd Allah swt utk menduga kita. & setiap yg berlaku ada hikmahnya...

:)

Inn said...

yup..so true!tabahlah kita semua...

JIJI YU said...

aku pon bz jgk

nORmAL said...

Selamat berpindah...

si chumeeL said...

moge yg diuji kuatkan kite untuk terus kedepan. no more tears from the past. :)

Hans said...

tahan nafas nampak
hahahhahaha

iKhRam said...

ujian dan dugaan
buat kita jadi tabah..

yup, memang guru yg terbaik..

kejayaan yang diraikan dari keperitan adalah sgt2 bermakna.. dan sentiasa dihargai masa..

cEro said...

bil arasa2 suram dengan kehidupan, cuba ingatkan diri dengan perkara yg menyenangkan..insyaAllah, senyuman akan datang dengan sendiri...

aLya maNip said...

dugaan tu ALLAH berikan pada mereka yg terpilih :-)

selamat kemas barang ye asada. rajin2kan la tangan tu bergerak..hehe

yatie Awang said...

Suka duka memang lumrah yg mewarnai hidup kita...dan hidup ini sebagai peperiksaan untuk kita hadapinya setiap hari

MiRa said...

oh. pindah. sgt xbest. sbb brg mcm nk pindah ngra. kalo sy aritu la. haha. pepun idup mmg xslaloye indah. chill bro;P

amie said...

bRO ASada dh mcm makin bambam nmpk nye yer...huhuuuu

Kimmy Ai said...

Walaupun dah lewat tapi,,, welcome to hayy sabek! ;D