Wednesday, May 30, 2012

Sakit Gigi : Antara Petua Orang Lama Dan Ubat Moden

Assalamualaikum dan salam mesra. semoga ceria selalu dengan senyuman. hilangkan suram, sebarkan senyuman. yeahhh!! (yeahh dengan tidak bermaya). 

Sudah tiga hari saya azab menahan sakit gigi. hari ini paling dahsyat. hari pertama, macam-macam petua diguna pakai untuk menghilangkan sakit. saya kumur dengan air garam. sekejap lepas tu saya hancurkan pil panadol, letak dalam lubang kat gigi geraham bawah belah kanan. tak surut sakit, saya tumbuk bunga cengkih pulak, sumbatkan dalam lubang gigi. sakit berkurang walaupun masih lagi terasa. sabor je lah menahannya. 

Saya sangat-sangat jarang menghidap sakit gigi. ini kali pertama sakit gigi yang agak teruk. agaknya lubang kat gigi geraham tu dah mendedahkan saraf sakit. kena cabut buang dah kot. dulu doktor gigi tampal dengan simen je. pastu, tahun lepas tampalan tu tertanggal, tetapi saya tak pergi buat tampalan baru pun. bagi saya, doktor gigi agak menggerunkan orangnya. 


Sekarang pelbagai ubat nak dicuba. baru sekejap tadi kakak saya bagi Weng Heng Tablet dan Hurix's Toothache Drop. saya belum guna lagi. entah berkesan ke tidak. antara petua orang lama dan ubat moden untuk hilangkan sakit gigi, masing-masing punya kelebihan. apa yang penting, kena berusaha untuk bagi sihat. karang tak berusaha untuk sihatkan badan, jadi zalim pulak dengan diri sendiri. 

Sangat berharap sakit gigi ini hilang cepat. dah la banyak kerja nak kena settle kat rumah sebelum menjelang majlis perkahwinan adik saya minggu depan. bila sakit gigi, kerja apa pun terasa lemah dan susah. memang bad mood sungguh lah bila sakit gigi nih. huhu.. 

Dapat bayangkan kerja keringkan kolam ikan, tangkap ikan masukkan dalam sangkar, pastu kira berapa ekor, pindahkan ke dalam sangkar kolam sebelah. semuanya dibuat dalam keadaan menahan sakit gigi!. OMG! sabor je lah.. 

**Gambar dari google.. 

32 comments:

pwincess Lov3y dOv3y said...

aiyakk..kalau skt gigi mmg nk buat ape pn x boley.nk makan pn cam nak x nak jerk kan..

Pinkbubblegumprincess said...

orang padah pake cengkih bagus mun sakit gg...hehe semoga lekas2 baik hehehe

Hans said...

Mak Ngah aku pernah kata dia lagi suka beranak daripada kena sakit gigi...jadi kesimpulannya sakit gigi memang menyakitkan...

pergi lah klinik gigi...pergi tampal...bahaya owhh biar lama2 camtu

Puteri Iqa Izyan said...

kalau sakit gigi, serius tension. nak buat keje apa pun malas ya amat. lagi teruk kalau sakit sampai pening kepala.

yg paling senang, terus jumpa doktor. muehehehe

Akid azami said...

aku pun mcm ko.. menderita sakit gigi geraham. yg tak boleh blah bila tiba2 je sakit tu datang.. fuhh..

tp kebelakangan ni dah tak sakit dah. aku rasa mungkin ko boleh cuba ni :

elak kunyah makanan guna gigi geraham tu. memula rasa tak selesa ckit. tp lepas 3-4 hari ok dah.

Cik Jannah said...

samalah jannah pon tgh sakit gigi nie. gg geraham nak tumbuh. memang nak makan pon tak lalu dah 3 hari. jannah letak cengkih alhamdulillah kurang sket. tp sikit je. lepas tu makan pil tahan sakit. huhu

syafiqakarim said...

kumur air garam.


lama kot xbertego.haha

✿ Cik Nisa ✿ said...

huish kalo sakit gg 1 keje pown x bole buat xD

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

uiii kalo dah sakit gigi tu... rasanya semua keje xleh nak dibuat...pastu rasa cam nak marah2 je.. huhu

miss niedNied said...

errr,kalau sakit gigi mmg semua kje takkan jadi.. sakit diaaaa...umphhhh! yang amat. cepat-cepat g cabot gg kalau masih sakit lagi :)

ros maisara said...

paling xsuka sakit gigi dan xsuka gi jumpa doktor gigi...hahaha...oh baru tahu Hurix ada ubat sakit gigi..try lah pastu nanti bagi review heheheh

Noor Aishah said...

asada... ingat kamek gik sik?? hehe...uish..bok jak post pasal gigi tek..haha... sakit gigi tampal koyok..

ain dzaya said...

semangat nak ilangkan sakit..cam asada jer nak kawen..huhu


ain jamin barang ni mampu buat orang ketagih

Anonymous said...

Saya ada satu petua.... Kalau la rasa sakit gigi tu tak hilang2 ambik minyak panas dan urut dibahagian bwh telinga ke bwh dagu... Urut berulang2 dan pcit di bahagian bwh ketiak d blakang sikit bwh lgan... InsyaAllah sakit akan berkurangan.. Selamat mencuba...

cocusnucifera said...

so gune hurix tuh cenggane ok x? kalo ok kat ne nak carik? ngah sakit gigi kronik. sama lah cam hg, den nih takut nak jumpe doc gigi, semo jenis gerun2 je.. bile da takut, skt sanggp thn, tp ari tuh dah jumpe 1 klinik yg ok doc dia baik lembut, tp swasta mahai lah.. nak wat rawatan akar mau rm400 doc ckp... huaaa... ari tuh da tmpl simen dolu, nih tetibe semlm mkn tembikai susu nye psl skt x psl2 gg nih, semlm da telan 5 bjk ponstan, pg nih da msk 3 -4 bjk, x ok gak.. den nak tmbh lg 2 bjk.. huaaa... tolong please hurix tuh ok ke x?

ASaDa RyutaRo said...

to cocusnucifera :

hurix tu melegakan jugak la. rasa pedas2 skit.. tapi biasa la, sakit gigi ni tak reda terus time tu jugak melainkan kalau guna ubat bius utk tahan sakit.

mungkin gambir sarawak boleh membantu.. :D

Anonymous said...

yalah sy phm sgt psl sakit gigi ni coz skrg ni sy sdg mhadapinya.. masuk hari ni sudah 5 hari sy menderita sakit gigi. semua cara diatas semua sudah digunapakai tp msh x elok2 lagi...da jumpa dok dan dok bg thu bila da hilang bengkak bru dok dpt urus... aduh klu mcm ni berterusan pecah kpla dibuatnya.... apa yg harus di buat ni?

shah ahmad said...

dah 3 ari ni thn skit..tak tau nk try cara yg mn,kapla pn bom bnyk kali..tlg2..

linda said...

Sakit weiuii x thn sgt2..

salamuntuk aku said...

Ya kah..boleh kah.

salamuntuk aku said...

Pke minyak kapak pun ada juak..mcm molah pke cengkih?

Darfa said...

Tlg,de ape2 ptua yg mujarab x sal rwat skt gg?skt ssgt ni..huhuhu...

Anonymous said...

aduhhh..bila dah sakit gigi ni baru sebok nak google cari petua hilangkan sakit gigi..tpi bila dah reda xpula pegi klinik...skrang ni air mata tengah meleleh tahan sakit...menusuk hingga ke tulang sakitnyaa..

Anonymous said...

huhuhuhuhu,.... sakit gigi.... xtahan la nii.. nk mampus rasanya.. mkn pun xblh.. apa pun xblh.. nk marah jer rsa ni... mkn ubt pil sakit gigi hurix pun dh hbis ni.. huhuhuhuh sakit lagi.

Ds MohdFazrie said...

makan panadol active fast .ok jugak tapi effect mkn panadol terhadap badan kita tu tak elok

lentoq said...

adoiiiii skit gg kpala pn brdnyut2

Anonymous said...

Kalau sakit gigi pasal graham bongsu nak tumbuh, memang nak tak nak 7hari juga lah kena menderita ye.

Kalau gigi berlubang pula nak tak nak kena cabut atau tanpal balik. Kalau tidak sampai kiamat lah ya akan rasa sakit. :D

Aku gigi geraham bongsu nak tumbuh, dah 4 hari dah ni menderita macam nak mampus!! Nak bukak mulut pun sakit, nak telan pun sakit, nak kunyah pun sakit.

Tapi sekarang dah boleh telan. Cuma part nak bukak dan kunyah still rasa sakit.

Arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!

Tapi kalau time nak tidur. Aku akan kumur dengan listerin, lepas tu letak gula2 hacks hitam dekat tempat yang sakit. Terus dia kurangkan 70% kesakitan dan boleh tidur.

Apapun, aku ada masa 3 hari sahaja lagi sebelum semua kesakita ini berakhir!!!!!!!!!!!!!!

azniza.arshad said...

iskk..mmg betul sakit gigi ni memang sakitt...
sekarang ni, saya tahan sakit yang berdenyut2 sampai ke biji mata... nak kata sebab pakai braces tak jugak..rasa,sebab lubang kot..esok nak try sensodyne. harap2 membantu...

Anonymous said...

Betul ke gg graham bongsu ni tumbuh sebelah jew?ak pon tgh skit gk ni...ak cdg nk p klinik sok...nk cbut dy..blh x??xthn siott..!!

Anonymous said...

senang jek ubat dia just letak panadol sebiji ltak kat mane tmpat gigi or gusi yg sakit pstu kemam n biar dok cair kat situ.rse nyer itu jam gak baik..tak caye cbe arr..

Anonymous said...



tadi baru je cabut gigi...
pergh berdebor bukan main...
mase inject yg 1st x sakit, yg 2nd sakit sakit sikit je...
pastuh, time cabut gerun sikit, tengok2 da cabot da...
rupe-rupenye x sakit pun...
yg penting mental kena kuat...

mafa...

zih@n said...

tgh sakit gigi juga ni..huhu =(