Saturday, January 28, 2012

Ciuman Berbisa Charlie

Assalamualaikum dan salam mesra. semoga ceria selalu dengan senyuman. hilangkan suram, sebarkan senyuman..

Minggu ni terasa sangat seksa bagi saya gara-gara ciuman berbisa charlie di pangkal leher. kesan ciuman berbisa tersebut, leher saya bengkak, lebam dan berasa sangat pedih. lebih seksa apabila saya tidak dapat menggerakkan leher seperti biasa. hendak menoleh, saya kena palingkan badan sekali.

Saya sudah diberitahu akan bahaya gigitan serangga bernama charlie dan saya sangat berhati-hati apabila nampak kelibat charlie. sebelum ini saya tak pernah kenal charlie tu siapa, bila dah bermastautin di Alor Star, kerap pulak nampak charlie ni. tambah best, hostel saya di tepi sawah. untuk makluman, sawah padi adalah habitat charlie yang kejam.

Ini dia charlie atau semut kayap, bukan Charlie and The Chocolate Factory tau..

Tengah malam Ahad hari tu, saya dengan innocent nya bersengkang mata menonton movie 'yang tak ingat dah tajuknya'. maklumlah meringkuk di hostel masa cuti Tahun Baru Cina, aktiviti malam semestinya tengok movie. menonton dalam gelap di depan laptop seolah-olah menonton di panggung wayang. tanpa sedar, saya terlena sehingga pagi.

Bangun je pagi tu, rasa sangat pedih kat tengkuk, bergegas tengok kat cermin. tak nampak apa-apa. saya dah syak gigitan charlie sebab situasi saya tidur malam tu seolah-olah menjemput kehadiran charlie. laptop terpasang dalam gelap, dan cahaya skrin laptop mungkin menarik perhatian serangga. hmm.. sudah nasib. redha je lah.. lepas mandi, kesan  merah sudah ternampak di pangkal leher. pedih!

Hari ketiga, paling pedih, paling sakit time ni, saya sapu Krim Gamat Serbaguna keluaran Emas Ayu Sekeluarga. kawan saya bagi cuba, kot kot boleh kurang. tapi lepas sapu gamat dalam 30 minit, saya lap dengan tisu sebab bila saya google pasal gigitan charlie, orang yang pernah kena tu bagitau tak boleh sapu apa-apa kecuali ubat diberi doktor. hmm.. dari apa yang saya alami, lepas guna gamat tu lah sakitnya berkurang!

Keadaan terbaru pagi tadi, sebenarnya kena pastikan kawasan kena ciuman charlie sentiasa kering. untuk itu, saya sapu bedak berubat Aiken setiap kali lepas mandi. yang putih tu bukan nanah, tapi bedak. syukur tak merebak ke tempat lain, sebab ada kes merah pedih charlie merebak dan lebih membesar.

Seriusly sangat dahsyat ciuman charlie. rasa nak nangis pun ade bila mengenang diri terseksa menahan pedih, sakit. Alhamdulillah, sekarang dalam proses nak sembuh walaupun masih rasa sedikit sakit bila menoleh. ini dugaan namanya, leher dah jadi tak sehensem dulu. hahaha.. hope parut dia boleh hilang..

Nota Kaki :
Mungkin nanti ada mangsa gigitan charlie, hope bersabar menghadapi dugaan pedih sakit tersebut. apa pun, lebih baik mencegah daripada mengubati. lepas ni sebelum masuk tidur kena sentiasa mengibas tilam atau tempat tidur. kalau ada ridsect (aerosol), sembur dulu.. bagi mati serangga-serangga bahaya ni. lebih-lebih lagi kalau tinggal di kawasan sawah padi.

17 comments:

ain fathihah fhm said...

haha. padan muka. dulu masa matrikulasi, penah kena cium chali.. elok, melintang muka. jadi lanun sat. mmg pedih siottttt!

Anissazira Mahmod said...

kawan kena kat muka bisa charlie nih...parut die lambat sikit nak hilang. huhu

Btw, truk u kena kan.

shandye. said...

klu ada daun lidah buaya lg bagus. tekapkan dia punya 'getah' tu. insyaAllah dalam seminggu luka tu sembuh dan tak tinggalkan parut...

=)

Miera Hassan said...

pengalaman.. sepanjang miera study kt penang ni, paling teruk kene blkg badan. daging mcm terbakar n nmpak hitm mcam berlubang. mmg pedih la kan..ni la penangan charlie.tp bekas kene cium sume dh hilang.. sekejap je.jgn wisau.hehe..

[sutera kasih] said...

kesiannya..sabar jak la asada huhu
kurang hensem dh leher yaa hoho

kindergartenlibrary said...

ngerinya .. sampai macam tu .. bengkak-II ke ?.
=.=

ceksumolek's said...

slalu dgar pasal charlie kalo balik penang @ kedah.. tp alhamdulillah stakat ni blm pernah kena lagi.. smoga cpat2 baik yer? :)

Aida Azryn said...

huhu.. aida pun baru pertama kali tahu pasal menatang tu.. -__-" hope cepat sembuh!

Eh ada kat kedah eh sekarang? wahhh~~~ ;D

Unknown said...

GAWOK JUAK SEMUT YA..EIII,TAKUT KMK NANGGA KESAN GIGITAN YA..

SEMOGA KTK CEPAT SEMBUH K

munet said...

eh, awat munet xpenah kenal pon si charlie ni?

Latifah said...

Rasanya parut gigitan charlie tu tak boleh hilang kot... koooot...
Sebab dulu ada kawan Latifah yang study di uitm penang pernah tunjuk parut charlie tu~~ huuu...
Semoga cepat sembuh...
Mujur kena gigit di leher. Kawan Latifah tu cerita ada kawan dia kena gigit di muka, perempuan pula tu. Tak terbayang bagaimana wajahnya~ wuuu

aindzaya said...

egtkan asada nak bersara trus dari dunia belog..hehew

simpang malaikat 44 la..jumpa charlie mmg ain larik dulu la...baru kene sikit..mmg berbisa bisa sampai merebak2...nauzubillah..jauhkan la...

http://aindzaya.blogspot.com/2012/01/rama-rama-sungguh-cantik.html

mari sama sama kita hayati :D

zahidahwahid said...

first time kmk tauk pasal binatang ya...get well soon....

ktk kat sine tok? confuse kmk....ka kmk lamak gilak dah sik masuk sitok? >.<

Hans Hanis said...

pergi klinik la
dapat ubat sapu
cepat lega dan hilang parut

al-lavendari said...

makhluk penyebabnya kecik sahaja .. sabar sahajalah.

semoga segera sembuh seperti sedia kala.

baut sementara bila pakai baju, naikan collar ..

nurkaloi said...

euwwww
ngeriiiii kowttt !!!!!!!!

CNcity's Enterprise said...

saya pernah kene kat muka n leher sekaligus masa final, betul2 seksa tp lepas sembuh jd kulit baby hehe