Wednesday, May 09, 2012

Penemuan Buku Sasterawan Pencen

Assalamualaikum dan salam mesra. semoga ceria selalu dengan senyuman, hilangkan suram, sebarkan senyuman. yeahhh!! 

Siang tadi kerja saya hayun parang menebas di kawasan rumah. itu pun sekejap-sekejap saya basuh tangan dan kaki, mengadap laptop di bilik semula. begitulah berulang-ulang kali. bukannya penat menebas, tapi penat turun naik rumah. dalam sibuk turun naik, saya masuk ke bilik pejabat ayah, tiba-tiba ternampak buku yang agak familiar berwarna pink kuning di rak buku. tanpa ragu saya belek buku tersebut, rupa-rupanya buku sasterawan pencen!! 


Ini buku yang saya tulis semasa di Kelantan pada tahun 2005, ketika jiwa sangat ingin bersastera mencurahkan ayat dari minda. time tu takde blog nak menulis idea, buku je lah tempatnya. yang kelakarnya, siap ada gambar saya kat dalam buku! entah mana datangnya semangat letak gambar ukuran pasport zaman muda remaja kat situ. 

Saya tidaklah pandai menulis, sekadar untuk suka-suka. dalam suka-suka, ada dua buah buku latihan berkulit tebal telah jadi mangsa contengan ayat puisi sastera merapu saya di zaman sekolah. buku merah jambu ini dan satu lagi buku berwarna hijau. entah ke mana pula sesatnya buku hijau tu. kalau tak silap, tahun 2004 last saya belek. ada je kat rumah ni kot, cuma tak tahu dalam kotak yang mana satu. 

Puisi Kerinduan - 02 Mei 2005

Ada berpuluh puisi telah saya conteng dalam buku. kebanyakannya sajak patriotik dan madah cinta. salah satunya pernah menang tempat pertama pertandingan menulis puisi dan sajak semasa Minggu Bahasa di sekolah tahun 2005. saya boleh menang tu mungkin sebab tak ramai yang ikut serta kot. 

Ini salah satu sajak yang saya karang dengan nama Pena Emas. tak ingat kenapa nama ini menjadi pilihan, tapi itulah nama pena diguna sejak 2002, masa pertama kali ikut pertandingan deklamasi sajak.

Bulan Kerinduan 


Kerinduan mencengkam jiwaku 
Setelah lama merenung rembulan 
Mengganti pungguk di kejauhan malam 
Meniti kenangan tatkala kesunyian 


Menggigil tubuhku 
Bila salju rindu melanda 
Di dalam kekalutan ribut asmara 
Hatiku terusik oleh tangisan gerhana cinta 


Rindu hati ini bercambah 
Mekar bak seri pagi 
Menyambut limpahan mentari 
Aku terus menanti sinar rembulan cinta 
Agar dapat ku curahkan rindu di dada


Pena Emas, 28 Mac 2005.

Dulu saya pernah buat blog khas untuk sajak-sajak. niatnya untuk letak semua nukilan sastera saya. time tu zaman guna friendster, tak tahu lah ke mana perginya benda tu. mungkin saya dah delete. Friendster pun tak pernah di jenguk dah sejak ada Facebook.

Sekarang dah pencen dari dunia sastera merapu saya. terakhir tahun 2007 semasa di Egypt, saya ikut pertandingan deklamasi sajak. menang tempat kedua dengan sajak 'Suara Bumi Gerhana'. nasib je la menang tu pun. dah jadi belia lanjut usia ni, keaktifan berkarya dah kurang. sembang je la lebihnya.. =P

Bila baca sekali lagi, rasa macam kelakar pulak sajak saya buat ni. hahaha..

9 comments:

n4dh!3r4 said...

lawa tulisan ^_^

kathy said...

nice bah :)

cik-terompah said...

simpan tuk anak cucu la .. epik !

ciK LyndaWawa said...

cuba kitak bersajak depan kmk..yer....mok dengar....

Wahidah said...

pergh..ade jiwa sastera la..n not bad la puisi nie..:)

Jujurara said...

wah kreativ.ahaha.
tulisan pn nmpk chantek n kms jerk.
jarang nk jmpe laki2 cmniey..:)

Shila said...

kita pn kenal dari friendster kan..?

hahaha.. :p

Tieah Madian said...

Lawak aie.. Hahaha.. Tapi kan, nang berbakat juak kitak tok sbnrnya..

Puan Sue said...

Abdul Salam Dahari rupanya..Kak Sue duk ingat ASADA tu dlm bahasa arab kan maksud nya "singa"...kut nak melambangkan ciri ciri tertentu..

Bagus jg ni ada jiwa sastera, cuba la pupuk smula minat tu..hantar ke surat kbr ruangan puisi..dpt income sampingan nanti..