Sunday, April 24, 2011

Kisah Rambut Ala Mawi AF

Assalamualaikum dan salam mesra. semoga ceria selalu dengan senyuman. hilangkan suram sebarkan senyuman. yeah!

gambar dari google. ini bukan saya, rambut je sama.

Bercerita pasal rambut, saya sebenarnya tidak pandai menggayakan rambut sendiri. kebiasaannya saya hanya menyikat rambut ke belakang dan itulah gayanya. tak pernah berubah.

Pada umur 12 tahun, saya pernah botak tanpa rela semasa emak dan ayah pergi menunaikan haji. itu terjadi apabila kakak sulung dengan penuh yakin menyatakan kemampuan beliau menggunting rambut kawan di asrama.

Hasilnya, dahsyat! macam esklator rambut saya dikerjakan, tak dapat dibetulkan terus. akhirnya dalam esak tangis kepala saya dicukur licin oleh arwah anjang Kiah. buat beberapa minggu saya keluar bermain dengan topi tersarung di kepala. malu berkepala botak.

Gambar zaman muda mudi form 1. saya yang berbaju kuning tak nampak muka. dua kawan saya bergaya dengan rambut 'belah tomok'.

Sekitar tahun 2000 ke 2001, gaya rambut belah tengah ala tomok menjadi ikutan para pelajar di sekolah menengah. ada senior yang sanggup membiarkan dua sikat di kiri dan kanan kepala semata-mata mahu mendapatkan gaya rambut sebegitu. actually, saya pun pernah buat gaya rambut yang sama. tapi ternyata rambut saya tidak berjaya kekal dengan gaya tersebut!

Sesekali di sekolah menengah, saya akan membotakkan kepala ala banduan. ini kerana rambut sudah mendapat saman dan amaran daripada guru disiplin. haha.. tahun 2006 adalah kali terakhir saya membotakkan kepala. alasannya, saya mahu gambar di dalam pasport berkepala botak.

Tahun lepas, saya mengubah gaya rambut. mencuba potongan rambut yang tidak pernah saya buat. namun, hanya bertahan lebih kurang dua bulan. sebenarnya saya sendiri suka, tapi agak leceh nak bagi berdiri, lalu gaya rambut saya kembali normal.

Julai 2010 dengan rambut pacak.

Tahun ni, secara tidak sengaja lagi saya telah botak ala mawi. kisah ni berlaku semasa menggunting rambut di kampung bulan lepas.

Berada di kampung, jangan harap dapat simpan rambut panjang. hari-hari mak saya akan tegur rambut yang panjang nampak serabut dan tidak terurus. akhirnya, saya ambil keputusan mahu menukar gaya rambut kembali seperti tahun lepas. mohawk hairstyle.

Petang tu, dengan penuh semangat pergi ke rumah tukang gunting rambut. orang ni selalu dah gunting rambut saya. sangat berpuas hati sebab kita boleh minta apa je style yang kita nak.

"Nak potong macamana ni?" tanya tukang gunting.

"Potong rata guna mesin dulu, saiz empat. lepas ni saya bagitau lagi." penuh yakin saya menerangkan.

"Okey." jawab tukang gunting ringkas.

Zass.. mesin potong rambut membelah rambut saya dari belakang ke atas kepala. terasa banyak plak rambut yang gugur. saya pandang cermin di tangan.

"eh? pendeknya???" saya bersuara.

"laa.. tadi kata nombor empat. nombor empat lah ni." jelas tukang gunting rambut.

Adeh.. hancur harapan nak bergaya dengan rambut ala david villa. saya tak tau plak yang saiz empat tu dah pendek habis! itu lah.. confident sangat nak saiz empat. hambik.. memang pendek terus! redha je lah. sebab tu tiba-tiba rambut saya jadi ala mawi.

Kembali dengan rambut ala mawi. ke memang dah macam mawi? lalala~

Walaupun begitu, setiap yang berlaku ada hikmahnya. sebab rambut saya botak jugak lah perompak hari tu tak dapat nak tarik rambut saya. kalau rambut panjang, habis lah kena tarik dengan senang.

Nota kaki :
alhamdulillah.. semua luka disebabkan perompak hari tu dah sembuh sepenuhnya. tinggal parut je jadi kenangan untuk diceritakan kepada cucu-cicit. dapat la bagitau, atok diorang pernah jadi hero berlawan dengan perompak. hahaha..

61 comments:

Cik ira said...

hehehe.. mcm2 la hang ni.. sabor je lah

NIA said...

hahahaha.kembar mawi dekat egypt.sabo je lah.mintak nombor 4 bt pe.len kali ce mintok beso sikit nombornye.HAHA.baru botak chin!:P

NurulJannah Asila Ishak said...

hai atok comel. nenek hensem datang melawat ~ HAHAHA.

Annisa said...

rambut di header tu waktu bila lak? rambut pacak ok kot. yang zaman tomok tu memang jadi ikutan budak sekolah la waktu sekolah menengah.=.=" try la vit e.

nur aisya humaira said...

Assalam asada..:)

waa,potong rambut pn ade saiz empat,saiz tiga ehh????hek2..

baru tau, aisya pernh potg rambt adk yg laki, skali tersopak nasib baik adik tak marh,juz merajuk je....haha

fa.ismail said...

fuhhh...tred rambut mawi kembali

Mr. Asada said...

@khairunnisa :
rambut kat header tu sebelum gunting jadi pacak. july 2010 gak. hee..

Mr. Asada said...

@nur aisya humaira :

waalaikumussalam ;)
memang ada size untuk panjang rambut klu potong guna mesin. cuma tak tau lak size empat tu sungguh pendek!

yang macam tu lah jadi kat asada dulu. kakak yang confiden boleh gunting tapi hampeh. tu nasib baik tersopak je, kalau dengan kulit kepala hilang??

nur aisya humaira said...

@asada

haha..lepas buat memg nk gelak, tapi tahan je laa..

nak belajar potong rambt bdk laki tpi tk de org da sanggup jdi bhn eksperimen...:(

NurulJannah Asila Ishak said...

er. suruh "jodoh-yang-belum-sampai-seru" ya lah ~ hahaha

Lea Isnawi said...

lebih kurang cm mawi la...

kekeke

baru aku teringat, dulu senior zaman skul aku pun sebuk nak tiru rambut cm tomok tu

Bungasunti-Maternityandnursing said...

err..cbe rihanna pnye lak nnt

zulaikha said...

rambut tomok! dah lame tak tengok stail macam tu. keh3..

eh, siapa mamat ensem gambar 2nd last. kirim salam kat dia ye. kui3(gelak sopan.)

ain fathihah fhm said...

hensem juga. haha. lepas ni asada try la rambut panjang paras bahu ala2 akhil hayy pulak

Unknown said...

ko taknak wat rambut cam sagna ke..

Verdict said...

lelaki berambut panjang.


aku suka

faINa989 said...

hak3...nasib bukan 6..botak licin kot...hehe...

CikRose said...

encik asada, cube awk botakkan plak rambut tu..org cakap lelaki botak itu seksi..hehe~

Elyani Rosli said...

waa..sebiji mawi la...cetry cetry nyanyi..hehehe

'Athifah Markzzaki said...

oooo.. rupenye bukan sengaja lah ptong pendek ea? ahahaha~ ;DD

Nur Hawa Mohd Zin said...

hahah...rambut belah tengah memang jadi ikutan waktu dulu...pastu rambut cacak2...

Cik Anita said...

rambut pendek itu lagi kemas dan menawan~ tak mau lah rambut panjang-panjang. :)

[sutera kasih] said...

rmbut ala tomok tu kelakar je dulu femes gilerr..hehe for me la kalo nk tgk kekemasan rmbut lelaki, mana2 style pun ok asalkan reti nk cuci & bg kemas rmbut tu, jgn ada kutu sudah hehe lg elok kalo tutup ngn kopiah/songkok..auchhh macho!tp susah dh nk jmpa :P

Aida Azryn said...

Tu diiiiaaaa.. rambut tomok. haha.. XD sah2 anda minat tomot kan kan kan?:P

Eh,perasan la muka dia macam mawi konon.. muka anda tetap macam kaer AF2. XD

sHi Ma said...

xsesuai lah rambut ala mawi.. hehehe.. ramai ala tomok tu mmg kelakar... (",)

nabila saat said...

kaer versi mawi..haha!!

sila jgn perasan lebih ok..

tp muka ko mmg sama ngn kaer..

[z@ck] said...

memang lain benar rupa kau tanpa rambut =P

s h a said...

hehe...rambut pacak lg sesuai kot... (~___^)

erk...tataw cerita kena rompak...lame da x dtng...

Unknown said...

waa..
pasni leh r cari muka cam ekin plak:)

noriza said...

tak kisah le asada..yang penting maintain selesa dan kacak (eh dapat duit raya ke cakap ko kacak ni ) haha

p/s: avoid hair style macam kat banner blog tu!

khadijah nas said...

haha lawak la hang ni nak simpan parut bukti nak cerita kat cucu cicit... eh la...

qellissa said...

botak pon ensem ape Asada..ok lah tu(gaya2 siti saida)..hihihi..puji2 ni dapat pape tak?

Unknown said...

ha ha ha....boloq

.:: dieylah :: said...

x cam mawi pun..cam asada jakla..=DD

Unknown said...

asada, lepas ni smpan rmbut wat rmbut pacak lagi..hihi

jaga diri kat sana :)

Anonymous said...

adoi. lawak gila.

niat hati nak asada dtg dlu. tp ta kesampaian.

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

encik asada!!!!!:) apa khabar? amboi, rambut ala mawi lah pulak.pdhl rambut edisi julai 2010 dah cukup tampan apa;)

Pja Ismail said...

Adakah menggunting rambut di luar negara sangat mahal kosnya kerana rata-rata pelajar lelaki Malaysia yang berada di luar negara sukaaaaaaa sangat berambut panjang?

saya bukan tomato said...

hhahahahaahah !!
kesian ! org kata jgn over konfiden kan..hihih

emieysandra said...

haha..okey da tuu. mawiiisada...mau sainnnn.

;)

Asyraf Hamasaki said...

abang maaaawiiiii asada heheheh ;-)

Cik Areja said...

huhu.. hensom ape?? tak payah sikat.. lagi senang ;)

amny said...

bila rambut pendek ala2 mawi nampak lebih matang..xgitu??

CIK TOM said...

cair tgk gmbr gmbr asada..hahhahahaa.....

zacky786 said...

waa.. p mmg ada iras2 ckit laa. :)

hans said...

tak apa
hang botak pun tetap hensem juga
okay lah tu

Nana said...

hahahah...cam2 gak yer laki ni nak potong rambut..igt pompuan je....tapi lagi nice kalo kamooo rmbut pacak...juz my opinion k...btw..nice entri~

arekymz said...

perompak?
omg.
dah terlepas la post yg tu.
nak kene check balek ni.
hehehe.

--MA-- said...

okay..lelaki pon mementingkan gaya rambut juga..tapi apa yang penting kesihatan rambut tu lagi penting.xmau kutu-kutu ni..ok.hehe

--MA-- said...

ok.lelaki pon jaga juga ye gaya rambut segala.hoho..tapi ppe pon apa yang penting penjagaan kebersihan rambut tu pon lagi penting.takmau kutu-kutu ni..eiyaks..kalau rambut terpacak de kutu pon xmacho jugak.hehe

Dear Yayah said...

wah. rambut pacak2 hensem lagik. hihi.

kene rompak? siannye.
syafakallah~

EmanTheHalia said...

haha bab tomok tu tak bla bro. mmg habes semua budak buat haha

al-lavendari said...

saya pun nak raya puasa dulu pernah tergunting guna saiz no. 4 tu .. tak apalah. nak buat macam mana. lagipun rambut kat panjang balik.

saya miss entri awak tentang berlawan dengan perompak itu.

noname said...

lge nice u rmbot pacak lah!!haha ..

Wahidah said...

smart pe kemas je..tp nampak ala2 behave sket rmbut ala2 mawi ne...hehehe..


tp kan kalo rmabut yg pacak2 tu confirm siap lambat...:P

ekane said...

hahahahaha

hans said...

nasib aku xpernah buat rambut kuali macam tomok masa aku sekolah dlu
nasib2
hahahahaha

RHI said...

lagi senang rambut mcm mawi, kemas dan bersih

n!cK said...

adoyai..lawak sungguh tuan hambe...ngaaa~~

Anonymous said...

perubahan zaman. eh dh mmg mawi la. ingat blog mawi td. haha. bole?

laskar pelangi said...

sekarang dah tak rambut mawi kan =D