Thursday, August 23, 2012

Sadisnya Raya Saya

Assalamualaikum dan salam mesra. semoga ceria selalu dengan senyuman. hilangkan suram, sebarkan senyuman. yeahhh!! 

Dah masuk hari kelima Syawal, saya masih lagi dengan rutin harian raya yang sadis. hanya hari raya pertama saje saya beraya, itupun sebuah rumah. kalau zaman kecik-kecik dulu, hari raya keempat ni mau beratus rumah yang saya dah naik beraya. duit raya mau berkepuk-kepuk dah. tapi itu hanya tinggal kenangan. zaman dah tua ni, duit raya tok sah la diharapkan sangat. mohon duit zakat untuk sambung study pun tak lepas weh! 

Tetapi, walaupun dalam raya yang macam tak raya ni, keazaman nak beraya saya masih lagi kuat. semalam dengan rasa bestnya saya pergi ke Pudu Sentral membeli tiket bas ke Penang. nak beraya umah mak andak kat sana. bas saya akan bertolak dari Pudu pada pukul 9 pagi esok, dijangka sampai ke Butterworth kira-kira pukul 2 petang. kalau bas tu laju, maybe sampai awal lagi.. tapi sepanjang pengalaman saya naik turun bas ekspress kat Malaysia ni, takde lagi bas yang sampai lambat. bertolak lambat pun masih lagi sampai awal!! 

Gambar kakak-kakak dan adik-adik saya yang beraya di kampung nenek di Sibo Laut. dua orang takde, saya dan adik yang baru kahwin Jun lepas, dia beraya bersama family suami di Johor. 

Tahun ini, walaupun saya berada di Malaysia, saya masih tidak beraya di kampung. atas pelbagai sebab sebenarnya, bukan sengaja tak nak balik kampung. sebab utama adalah harga tiket kapal terbang yang tak berperi kemanusiaan terhadap saya. boleh pulak harganya melambung tinggi sampai RM600 untuk perjalanan dua hala. bukan tak nak beli awal, tapi duit datang pun di minggu-minggu akhir nak raya. sadisnya!! bila harga dah naik, terfikir pulak duit tu untuk keperluan lain. sebab lain pulak, assignment yang melambak dan perlu dihantar lepas cuti raya. kalau beraya kat kampung, memang tak pandang dah assignment ni. huhu.. 

Kalau nak cerita kesadisan raya kali ni, mau menangis berhari-hari. hari raya pertama saya beraya di Port Dickson bersama keluarga kekasih hati, petangnya balik ke rumah pak cik di Subang. hari raya kedua, saya hanya duduk sorang-sorang kat rumah tengok tv, pak cik balik Sarawak, malam baru pak cik balik. hari raya ketiga, duduk kat umah lagi ngan pak cik tengok tv. semalam lain sikit, saya ada keluar kena cahaya matahari. huhu.. hari ni, entah ke mana pulak saya. ada yang nak jemput datang beraya ke? hihi.. 

Apa pun, raya tetap raya. Selamat Hari Raya untuk semua. semoga happy-happy, ceria-ceria lah hendaknya.. saya nak nangis nih mengenang nasib diri. hahaha.. 

9 comments:

n4dh!3r4 said...

dah pi beraya kat rumah kekasih hati pun takkan bersedih lagi kot? =P

Maiyah said...

slmt hr rya
maaf zahir batin

En. W said...

Eh, Asada ni ada di KL, bukan Sarawak?

cEro said...

Tak apa bro, tak kisah kat mana pon, asalkan mampu bangkitkan suasana raya, tak apa raya kat mana pon, kan?

Ain Dzaya said...

hahahaha..sadisnya..ain beraya versi sederhana je kowt!

shazika said...

selamat hari raya :)

emy|farid said...

nape tak abiskan raya kat rumah kekasih hati je? slmt hri raya!!

MuhdJijiee said...

Kalau ada kuih raya, kirimlahhh.

LaLaLOLa said...

Slmt hari raya (dihujung syawal) utk awak... Lama x jenguk suni huhu