Tuesday, November 09, 2010

Mail Mengamuk Bangla!!

Assalamualaikum dan salam mesra kepada semua. semoga ceria selalu, senyum selalu..

Dah lama tak bercerita tentang kisah best-best masa lalu kat sini. asyik dengan cerita bergambar ke sana ke sini je.

Kisah ni seriusly agak ganas kalau nak diceritakan. tapi bagi aku yang sama-sama menyaksikan amukan tersebut, cam kelakar pun ade. bayangkan seorang lelaki mengamuk lebih 100 orang bangla. dahsyat tak dahsyat lelaki tu.

Bukan lelaki ini yang mengamuk. (gambar daripada pakcik google)

Kat hujung kampung aku ada kawasan perindustrian. awal tahun 2006 ada kilang baru yang nak dibina. jadi ramailah buruh dan pekerja bangla diimport untuk menyiapkan kerja pembinaan. mereka tinggal kat rumah sementara pekerja di kawasan pembinaan tersebut. seolah-olah bertambah lah penduduk kampung aku tu dengan kehadiran diorang ni.

Satu tabiat orang bangla, diorang suka jalan ramai-ramai. setiap petang akan nampak gelap jalan raya depan rumah aku dengan kelibat diorang. biasanya set-set bangla ni melepak kat pengkalan feri, lewat petang nak masuk maghrib baru balik.

Macam orang kita jugak, tidak semuanya buruk perangai. ada yang baik. aku sempat berkenalan dengan brader-brader bangla. tapi kan.. mereka panggil aku abang! padahal mereka lebih berumur, mungkin ada yang lebih 30 tahun. mak aku lagilah, baik kaw-kaw punya kat diorang. selalu bagi kuih, cucur pisang, kadang-kadang bagi buah kat brader bangla yang datang ke kedai.

Lewat petang tu, sedang aku sibuk menyimpan barang jualan kedai, tiba-tiba sekumpulan bangla berlari dengan muka cemas datang dekat aku.

"abang.. tolong abang.. tolongg!" seorang mat bangla merayu dengan nafas tercungap-cungap. lepas tu berdesup hilang bersembunyi di belakang rumah. ada yang masuk ke dalam kedai, bersembunyi di belakang rak.

Aku tengok dekat jalan raya ada berpuluh lagi orang bangla lari beramai-ramai menuju ke hujung kampung. seolah-olah ada pertandingan marathon yang dianjurkan oleh kerajaan Bangla kat situ. riuh dengan suara mereka yang sedang ketakutan. entah bahasa apa diorang guna, aku pun tak faham.

Selang beberapa ketika, muncul seorang lelaki berbadan besar, berkulit gelap yang sangat familiar mukanya. Mail mengamuk! dengan wajah bengis mengacukan sesuatu ditangannya, mengejar mat-mat bangla yang lari bertempiaran. melihatkan ramai mat-mat bangla berkumpul di kedai, Mail menuju ke arah aku.

"Suruh sidak ya keluar!!"(arah diorang keluar!!) tempik Mail dari jauh. Mail mengacu sesuatu di tangannya dengan muka bengis, suara mengamuk. Bangla-bangla ni sorang pun tak berani nak dekat. siyes gelap je depan rumah aku hari tu dengan geng-geng bangla. semua muka cuak-cuak dah.

Mak aku keluar ke kedai bila dengar kecoh-kecoh kat depan. ayah aku plak takde kat rumah. nasib baik Mail dapat ditenangkan oleh mak aku. takut jugak kalau berlarutan, rumah aku tu dah la jauh dari rumah orang lain. Mail citer kat mak aku kenapa dia mengamuk sakan. dengar perbualan tu macam kelakar pun ye jugak.

Al-kisahnya, ada geng bangla yang suka buat perangai. pergi usik budak perempuan kat kampung. bila berita usik-mengusik ni sampai kat Mail, naik angin lah dia. sudahlah menumpang, buat perangai pulak.

Kelakar bila mengenangkan Mail mengamuk dengan gunting lipat kecik mengejar mat-mat bangla lebih 100 orang. sorang pun tak berani dekat. isk.. isk.. memang dahsyat betul amukan Mail. keluar dari kedai, Mail masih dengan ayat marahnya terhadap mat-mat bangla. ada beberapa orang bangla 'mintak sorry' berulang kali.

Keadaan dah reda, tapi geng-geng bangla ni masih ketakutan nak balik ke hujung kampung. bila tengok muka innocent dan cuak mereka ni, aku pun hantar lah diorang balik naik motor. sempat hantar dua orang je, yang lain balik jalan kaki. hahaha..

Gunting lipat macam ni la yang mail guna untuk mengacah mat-mat bangla sampai bertempiaran lari dari pengkalan feri sampai ke rumah aku. mail sebenarnya sangat baik okeh. suka tolong orang tua.. suka tolong masa kenduri kendara. bukan sembarangan belia. bukan orang yang mengamuk tanpa usul periksa. [gambar daripada pakcik google]

Gambar lokasi kejadian. petak biru adalah kawasan perindustrian kota samarahan. sekarang kawasan tu dah penuh dengan macam-macam kilang. nasib baik lori-lori kontena tak lalu depan rumah lagi sebab dah ada jalan utama yang lain. anak panah kuning menuju ke pengkalan feri yang menyeberangi Batang Samarahan. bulatan merah, rumah aku. jemput datang time raya ea. jangan lupa bawa duit raya.

Gambar daripada www.samarahanro.sarawak.gov.my. gambar ni mungkin sekitar tahun 1999-2000 sebab bangunan sekolah masih bangunan lama dan seberang jalan depan rumah aku tu pun masih belum diturap.

46 comments:

Kimmy Ai said...

hahahaha.. *gelak guling2* mengamuk pakai gunting jer? ish3..

wah.. siap ngan peta rumah lagi.. raya taun depan ramai laa yg datang beraya nanti.. sediakan duit raya banyak2.. har har har..

M a W a D D a H said...

sib baik mengamuk ada sebab...

gunting kecik jer leh menakutkan 100 mat bangla...hehe..dasat jugak kan mail ni...eh..muka dia kaler hijau tak?? hihi

di situ ya rumah kamu..leh la g lepak2...haha

Ryoki said...

wahhh... comey jer mail...ngamuk pakai gnting lipat.. hahaha

btw, bagus giler die... pendatang cmnila yg kita mau... bkn yg mcm lg 100 org 2...


Entri baru Mari Berbicara Tentang Cinta

Cheno said...

hebat betol mail.
ade nombor tepon die tak? haha

d_LA said...

huhuhu..hebatlah encek Mail tu :D

Sidratul Muntaha said...

giler ganas..
tpi beselah,org yg jarang marah - marah ni bile dah naik angin...
paham2lah sendiri..
bagus sebenarnya klu sume org dlm kg asada ade org seperti mail nih.
baik pun baik..
btw,pengajaran jugak tuk bangla2 tadi.
berhemah dan bersopanlah dirumah org.
tapi beselah,org2 sana kan putih2 n cerah - cerah...
dah namanya bangla2 tu sume lelaki..
kucing klu dah nmpk ikan..
tak dpt mkn mesti nak usik
tpi kucing tu lupe yg ikan2 tu bukan untuk dia.
ade tuan yg punya.
ahahahhaa..
tapi gunting tu mmg bahaya weih...
walaupun kecik.

Aini said...

uh jgan tak tau.. gunting tu halus je oo... sekali tusuk perut, tembus jua...

aki mls login said...

owhh!
orang sarawakian rupanya asada...
hehe... jauh kot dorang lari tu~
huhuu.....

.:: dieylah :: said...

duhal org smarahan juak ktk ow..kpg ney ya...lak ngamok kat sia juak..hehe..

nk nayak mail ya gik biak ka??hek3

maCy said...

macam peta yg sama.








semalam hiro tanya, mana asada lama xnmpak.







bai

maCy said...

oh lupa. macy kata asada bz

.s.o.f.i.a. said...

ha ha..... cali na juak ngamuk guna gunting...... maghah lalu jak nya ngan sidak bangla ya..... tapi benar juak, dah la menumpang jak, molah perangai gik..... adoyai!!!

Epy Ain said...

tu baru mamat bangla..
kalo asada mengamok cam ne?
^_^ lawak pom ade..
ntah2 dia terkilan sbb bdk2 tuh xajak dia skalik..

chairooL ruLez said...

Wahahahahaahaha!!! memang tak ley bla...wa ingt pkai parang panjang..gunting lipat pon boley laa...

BENA said...

penakut jugak ar mat2 bangla tu. sebab ngn pisau lipat pon takut. HAHAHAHA~

si biskut said...

Gunting lipat macam tuh jer dah buat geng bangla tuh lari ganti baton..lau guna parang iban xtau nak lari 4x4 ker atau 800m..dahsyat mail.

iqbalsyarie said...

haha..menarik cerita tu :)
Banyak pengajaran!

Post-post menarik.
Allah wujud ke?

Allah Sangat Baik. Setuju?

Bintun Sazali said...

haha..I really enjoy this story bro!...^^...

bagus sungguh Mail tu..huhu..tp yg konpius, nape mail sanggup mengamuk smpai ribut satu kg, cz nak pertahankan prempuan2 kat kg tu?
memang sy respek kat Mail ni....!!..;)

kem salam ek.haha..:p

Tomato Gurl's Life said...

wow brutal mail..mengamuk guna gunting lipat je...hahahhaa


asada busy ke??lama xnampak jejaka hensem tersipu senyum di smix cik tom..hehe...

CHEGU ALONG said...

mana pigi?lme tak nmpak? mail sgt cool.kirim slm kat mail!

kerangRebus said...

wah!hero la mail ni...nk kawan la ngn mail...ade cntct mail x?hehehek...

pas ni jadik trend, bwk gunting lipat buh dlm henbeg...utk tkutkan bangla..huhu

elmo blurb blurb said...

gunting je??
jimat dan mesra alam punya mail.. ;)

rhapsody LiN said...

gunting kecik tu pun nak cuak ke???


muahahahah~

dUrRaNi said...

hahahahahahaha....lawak cta tok...lawaak...

btw, ktk owang sarawak kaaaa..??? brk taukk....

sweetsal said...

gunting lipat tu la kitorang guna buat bunga telur, skrg ni ada lagi ke..

░♥si lampu neon♥░ said...

BENCILA BANGGLA TAK SUKA TAK SUKA !!

Qa said...

hahaha! apa baranglah gunting!!

Amni said...

ohhhhhhhhhhhh... kitak urang samarahan duhalllll... raya taun depan balit sik????? lak mek ngan laki mek datang umah kitak.. siap2 angpau ah! =p

echah mashuri said...

mat bangla tuh ngape dia pakai gunting lipat pun dh beratus lari..kalo gn parang xtaulah cmne..hahaah

ciK LyndaWawa igUana said...

org samarahan duhal kitak..
hehehe...


lak berik kmk duit ray ooo..
boleh?

tot tot kecik said...

salam..


nk trgelak bca yg last skali tu..tnjuk bulat merh pastu jempt dtg umah..


kekekeke ntah mmana umahnye cm iye2 je kt situ..hihi.. :p
jgn mrh..gurau..duk sarawk ke..??



senyum selaluuu... :)

Fiq said...

tu baru mail yg ngamuk...

klu asada ngamuk entah apa pulak yg dia bawak eyh...


mungkin...bola bowling kot??skali strike da....!

hahahahaa

Luqman Al- Hakim Bin Foaad said...

assalam.
hahaha.
gunting lipat tu je?
bangla tu tgk nmpk pistol kot.

Anitadahahs said...

ahaha.
mat bangla ni bau die busuk la..
eh tukar cerita lain pulak!

hans said...

haahhaa
abang asada kamceng dengan bangla rupanya
kehkehkeeh

sumpah lawak
haahaa
kira memang otai la tu
guna gunting lipat tu jer ramai dah takut
tu xpakai parang lagi
hehehehe

P/S : Antara Jenis - Jenis Katak Yang Paling Unik Di Dunia

fndrocka said...

Tu baru Mail guna gunting...kalau dia ada kapak..trauma bangla selama 3 bulan..

LaLaLOLa said...

hahaha tu gunting arwah atok selalu guna gunting tembakau buat rokok gulung hahahaha lawak ah mael!

wah, rumah masuk peta gugel ah... changgeh nyer... hehe

Cikbelog said...

hahaha lawak la..mengamuk pakai gunting lipat je tapi mat bangla leh takowt cam ape jerk..hehehe

The Hetzel said...

selamak2 lah ku jd silent reader kau, ku xtauk kau org srawak.chesss. :)

teddyuna said...

haha.. pelik2 je... mgmuk pakai gunting..

.aira. said...

errr... ganas kott. HAHA


new entri xD :
the truth bout perempuan named girl

Ieqa Swetluv said...

lokk tau takut gak mat bangla ni haha ..


cop3 "Suruh sidak ya keluar!!" ni bahasa ape ek?

hans said...

bilalah pakcik nih nak update?

P/S : Pandangan Peribadi Aku Berkenaan Filem 2 Alam Yang Aku Belum Tonton

anyss said...

Salam,
Mmmmmm besau sesangat la plak gunting tu....itupun boleh takut. Harapkan ramai 100 orang tapi pecut lari nengok gunting besau tu? huh!

cik zulaikha said...

wahh.. ni dah tunjuk peta ni.. nanti ramai la yang datang beraya kn.. hehe..kalo dapat duit raya jgn lupa share ye..

Sofia Karim said...

hehehe... bagus btl Mail ni.. siap marah2 lg kawan2 nya yg dok ngusik anak dara org..kebaikan warga asing ni kadang2 membuatkan ramai anak perempuan di Malaysia terpikat gk.. hehe...